کلیدی‌ترین شخصیت جیبلی

807

توی قسمت های قبلی با تأسیس استودیو جیبلی آشنا شدیم و راجع به فیلم های پرفروش اش صحبت کردیم. از جیبلی و جایزه هاش و اینکه چگونه تاسیس شد به طور مفصل پرداختیم. توی این قسمت می خوایم به کلیدی ترین شخصیت جیبلی صحبت کنیم.

احتمالا تا الان مشخص شده که میازاکی کلیدی‌ترین شخصیت استودیو جیبلی محسوب میشه. 3 آگوست 2014 استودیو جیبلی تولیدات خودش رو به حالت معلق قرار داد، چون میازاکی بازنشسته شده بود. فوریه 2017 سوزوکی اعلام کرد که میازاکی از بازنشستگی خودش برگشته و می‌خواد که فیلم جدیدی رو کارگردانی کنه.

اسم این انیمۀ جدید ژاپنی «چطوری زندگی می‌کنی؟» (How Do You Live) هست که از یه رمانی به همین اسم و نوشتۀ یوشینو گنزابورو گرفته شده. میازاکی کار ساخت این انیمیشن رو از ژوئیه سال 2016 آغاز کرد، ولی فوریۀ 2017 مدیر اجرایی استودیو جیبلی این خبر رو تأیید کرد.

چطوری زندگی می‌کنی؟ - شخصیت جیبلی

اکتبر سال 2017 استودیو جیبلی به طور رسمی اعلام کرد که عنوان این فیلم «چطوری زندگی می‌کنی؟» خواهد بود. توشیو سوزوکی آگوست 2018 گفت که زمان پیش‌بینی شده برای پایان ساخت این انیمه بین سال‌های 2021 و 2022 خواهد بود.

خود میازاکی توی مصاحبه‌ای که اواخر سال 2019 با ان‌اچ‌کی (سازمان ملی رادویی تلویزیونی ژاپن) داشت، اعلام کرد انتظار نمیره که ساخت این فیلم به این زودی به پایان برسه. اون گفت که توی جوونی خودش، توانایی تولید 10 دقیقه انیمه در هر ماه رو داشت، ولی سرعت کنونی‌اش به یک دقیقه در ماه کاهش پیدا کرده. توی این کلیپ کوتاه می‌تونید توضیحاتی در مورد ساخت این انیمه ببینید.

پیشنهاد مطالعه  با انیمیشن کلاوس داستان نویسی را یاد بگیرید!!!



چرا اسم این استودیو رو گذاشتن «جیبلی»؟ جیبلی اصلاً یعنی چی؟ واژۀ «جیبلی» رو خود میازاکی برای این استودیو انتخاب کرد. این واژه در زبان ایتالیایی مورد استفاده قرار می‌گیره و ریشۀ اون به زبان عربی کشور لیبی برمی‌گرده که به باد صحرایی گرم گفته میشه.

ایدۀ پشت این نام‌گذاری این بود که تأسیس این استودیو باعث وزیدن بادی جدید در صنعت انیمه خواهد شد. همچنین موقع جنگ جهانی دوم ایتالیایی‌ها نام یکی از جنگنده‌های شناسایی خودشون توی صحرای بزرگ آفریقا رو از همین اسم گرفته بودن.

اسم دیگۀ این استودیو «جیبوری» هست. البته گویا دقیق‌ترش اینه که واژۀ «گیبوری» به کار بره، ولی توی ژاپنی «جیبوری» تلفظ میشه. در هر صورت این استودیو به دو اسم نام‌گذاری شده: جیبلی و جیبوری. گفتیم که توی سال 1985 سه نفر دور هم جمع شدن و این استودیو رو تأسیس کردن: میازاکی، تاکاهاتا و سوزوکی.

ولی میازاکی و تاکاهاتا قبلش کار مشترک با هم ساخته بودن. اون‌ها توی حوزۀ انیمیشن و فیلم تلویزیونی کار کرده بودن. مثلاً سال 1968 انیمۀ سینمایی «ماجراجویی بزرگ هوروس، شاهزاده خورشید» (The Great Adventure of Horus, Prince of the Sun)  با همکاری این دو نفر ساخته شد: تاکاهاتا کارگردان بود و میازاکی طراح صحنه.

ماجراجویی بزرگ هوروس، شاهزاده خورشید- شخصیت جیبلی

همکاری بعدیشون توی سال 1972 و در ساخت انیمیشن «پاندا!، برو پاندا!» (Panda! Go, Pnada!) بود. کارگردان این اثر تاکاهاتا و نویسنده‌ش میازاکی بود. این فیلم کوتاه توی اوج محبوبیت پاندا، که در سپتامبر 1972 آغاز شد، توی ژاپن منتشر شد.

پاندا!، برو پاندا!-

توی سال 1978 سوزوکی ویراستار مجلۀ مانگای انیمج توکوما شوتن شد (بالاتر در مورد این مجله و جایزۀ سالانه‌ش توضیح دادیم). توکوما شوتن یه شرکت انتشارات ژاپنیه که در سال 1954 تأسیس شد. سوزوکی اولین فیلمی که توی اون مجله انتخاب کرد، همین فیلم «هوروس» بود که تاکاهاتا و میازاکی از عوامل ساختش بودن.

پیشنهاد مطالعه  سالگرد تأسیس سونی پیکچرز انیمیشن و پروژه های آینده اش

یک سال پس از تماس تلفنی سوزوکی با تاکاهاتا و میازاکی به خاطر انیمۀ «هوروس»، (یعنی توی سال 1979) سوزوکی این بار با میازاکی تماس گرفت دوباره، منتها به خاطر انیمه‌ای که خود میازاکی کارگردانش بود: «قلعۀ کاگلیوسترو» (The Castle Cagliostro). این اولین تجربۀ کارگردانی میازاکی بود.

قلعۀ کاگلیوسترو - شخصیت جیبلی

بعد از این اتفاقات بود که انیمۀ «نائوشیکا از درۀ باد» به کارگردانی میازاکی و تهیه‌کنندگی تاکاهاتا ساخته و با استقبال زیادی روبه‌رو شد. اون انیمه توسط استودیوی تاپ کرفت ساخته و توسط کمپانی توی منتشر شد. داستان این انیمه از مانگای سریالی میازاکی برای انیمج نشئت می‌گرفت که توی دو جلد اول این مجله منتشر شد.

سوزوکی هم توی تیم تولید اون فیلم بود و بعد از تأسیس جیبلی با همکاری میازاکی، از تاکاهاتا دعوت کردن که به جیبلی ملحق بشه.

توی قسمت بعدی راجع به کارگردان های سرشناس جیبلی صحبت خواهیم کرد و با آثارشون آشنا خواهیم شد.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ناصرالدیش ناه

    22 مهر, 1400

    استودیو جیبلی منو یاد این شعر میندازه: هی‌ جیبلی جیبلی اخماتو واکن. هی‌ جیبلی جیبلی یه نیگاه به ما کن
    تو ما رو تا می بینی عشق تو دلت باز می گیری
    جیبلی جیبلی چرا حال مارو هی می گیری
    جیبلی دوست دارم
    بیا بشین ور دلم
    جیبلی عاشقتم
    به روت بازه در دلم
    تو که اینو خوب می دونی
    بدون تو می میرم
    جیبلی جیبلی
    محل بده یه ذره به من

  • مهسا مهرابی

    20 مهر, 1400

    خیلی خوبن این مقاله های مرسی واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست

لطفا صبر کنید