dash-in-the-incredibles-2-2018-o5

دویدن های انیمیشنی! (پارت اول)

7,566

به نام خالق زیبایی ها
با سلام خدمت شما مشتاقان انیمیشن و مخصوصا همراهان انیماتور نوشیکایی. با مجموعه کمک حال انیماتور در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که در مقاله های قبل ما را همراهی کردید در جریان هستید که انیمیت سیکل راه رفتن را طی 3 مقاله برایتان شرح دادیم و همانطور که وعده داده بودیم در این مقاله سعی خواهیم کرد انیمیت سیکل دویدن ( Run cycle) را مورد بررسی قرار دهیم. با ما تا انتها همراه باشید.

خلاصه مقاله

در این مقاله که در واقع قسمت اول انیمیت سیکل دویدن می باشد سعی شده به صورت کامل با مفاهیم اولیه سیکل دویدن آشنا شوید و آنچه که برای انیمیت یه دویدن معمولی نیاز است را فرا بگیرید. لازم به ذکر است که بعضی از بخش های این مقاله عینا بدون کم کاست ترجمه کتاب بقای انیماتور اثر انیماتور معروف ریچارد ویلیامز می باشد. البته نگارنده سعی کرده است طوری این مطالب را بیان نماید که بسیار ساده و روان باشد. همچنین در این مقاله به بخشی از اصول دوازده گانه انیمیشن و نحوه استفاده آن ها در انیمیت سیکل دویدن اشاره شده است و همچنین تایمینگ مربوط به این سیکل در تایم های مختلف بیان شده است. برای توضیح بیشتر و فراگیری هر آنچه که نیاز است با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

انیمیت سیکل دویدن

انیمیت سیکل دویدن

همانطور که می دانید یکی دیگر از رفتار های پر تکرار انسانی عمل دویدن است. شاید در مرحله اول به ذهن خطور کند که فقط ورزشکاران این عمل زیاد تکرار می کنند اما در عمل این طور نیست. بیشتر مردم در زمان های مختلف از روز به دلیل مشغله های مختلف کاری و شاید هم از سر عدم برنامه ریزی درست برای انجام به موقع کارها می دوند!! در انیمیشن هم حالت های مختلفی از دویدن را می توان پیدا کرد که اتفاقا انواع مختلفی نیز دارد. انیمیت سیکل دویدن درست مانند سیکل راه رفتن که انواع مختلفی داشت متنوع است. در نتیجه نمی توان یک فرم یکپارچه از سیکل دویدن ارائه داد. گاهی دویدن برای پیروزی در یک مسابقه ورزشی است گاهی برای فرار کردن از کسی یا چیزی و گاهی برای رسیدن به موقع و حتی گاهی دویدن معمولی بر روی یک تردمیل. با توجه به گوناگونی فراوانی که گفته شد سعی می کنیم انیمیت سیکل دویدن را به گونه ای ساده و روان برایتان بازگو کنیم که راحت تر بتوانید با این سیکل به ظاهر مشکل در انیمیت خود دست و پنجه نرم کنید. در راه رفتن، همیشه یك پا روی زمین است و هر بار تنها یکی از پاها از زمین بلند می شود. درحالی که در دویدن هر دو پا در یك، دو یا سه حالت و در یك زمان از زمین جدا می شوند. ما می توانیم همة آنچه را که در مورد راه رفتن انجام دادیم، در مورد دویدن نیز انجام دهیم. سر می تواند به بالا و پایین، چپ و راست و عقب و جلو برود؛ بدن می تواند به سادگی خم شود و در جهت های متضاد بچرخد، پاها به داخل و خارج خم شوند و … اما نمی توانیم بیشتر از این کاری انجام دهیم چون دویدن بسیار سریع است. کسی که در دوازده فریم راه می رود، ممکن است در شش فریم بدود. برای اینکه حس شتاب بیشتری به دویدن شخصیت بدهیم، کمی بالاتنه را به جلو خم و پاها را بیشتر باز می کنیم. همچنین می توانیم بازوها را نیز بیشتر تاب دهیم و در ARC مشخص خود مانند پاندول ساعت به دوران در بیاوریم.

پیشنهاد مطالعه  عنصر رنگ یعنی احساس زندگی و امید در انیمیشن

انیمیت سیکل دویدن

انیمیت سیکل دویدن

نکته اول

همانطور که در مقاله های قبل و مبحث انیمیت سیکل راه رفتن بیان شد ابتدا باید حالت تماس (Contact) را انیمیت کنیم تا تسلط بیشتری روی ادامه ی سیکل داشته باشیم.

انیمیت سیکل دویدن

ایجاد سیکل دویدن در 6 فریم

در حالت عبوری (in-between) دویدن، یک پا کاملا به عقب کشیده می شود و بدن را به سمت جلو پرتاب می کند. می توانید برای ایجاد اغراق در جهش کاراکتر، پای کش آمده را کمی بلندتر از حد معمول نیز انیمیت کنید. بین فریم های اول و سوم، بعد از یك جهش، وزن بدن بلافاصله روی یك پا می افتد، زانو خم می شود و بدن به پایین کشیده می شود. بین فریم های سوم و پنجم، انرژی ذخیره شده برای جهش آزاد می شود و هر دو پا در حالت کاملا باز، بالاتر از سطح زمین قرار می گیرند. دست ها نیز خلاف جهت پاها از هم باز می شوند. در این فریم، بدن در بالاترین حالت خود قرار دارد.

انیمیت سیکل دویدن

نکته دوم

همانطور که در انیمیت سیکل راه رفتن نیز بیان شد، یکی از  مواردی که باید رعایت شود اینست که همیشه راهی برای استفاده از قوانین انیمیشن در انیمیت خود پیدا کنید. به عنوان مثال در سیکل دویدن، قوس حرکتی سر و بدن را حفظ کنید و سعی کنید یک پیش حرکت قبل از شروع سیکل حرکتی به آن اضافه کنید تا کاراکتر انرژی لازم برای شروع دویدن را داشته باشد به عنوان مثال کاراکتر می تواند به سمت مخالف جهت حرکت خم شود و درست به سمت مقابل شروع به دویدن کند. همین طور می توانید یک عمل ثانویه را به دویدن خود اضافه کنید به گونه ای که برای بیننده جذاب باشد و معرف سبک خاص شما در انیمیت باشد. اصلی دیگری که نمیتوان از آن چشم پوشید اغراق در نوع دویدن کاراکتر است، باید همواره این نکته در ذهن شما باشد که شما در حالت انیمیت یک انیمیشن هستید! و اغراق در انیمیشن اصلی است ضروری.

پیشنهاد مطالعه  آشنایی با انواع فرمت صوتی

انیمیت سیکل دویدن

ریچارد و سیکل دویدن

همانطور که حتما می دانید اثر ریچارد ویلیامز یکی از بهترین و در نوع خود منحصر به فرد ترین کتاب برای انیماتور هاست. کتاب ریچارد ویلیامز تحت عنوان “کیت بقای انیماتور” به عنوان انجیل برای انیماتور ها از آن یاد می شود. ریچارد ویلیامز در این کتاب در مورد سیکل دویدن چنین گفته است:( انیمیت سیکل دویدن می تواند طی 4 و یا 5 فریم انجام شود یعنی در هرثانیه کاراکتر شش قدم بردارد! اما درست در ادامه بیان می دارد آرت بابيت به اين نتيجه رسيده بود که يک دويدن ۶ مرحله ای خيلی بهتر از دويدن ۴ و ۵ مرحله ای خواهد بود و کن هاريس يکی از قوی ترين  انيماتورهای  کمپانی برادران وارنر ترجيح می داد دويدن ها در ۶ مرحله و يا حتی ٨ مرحله انجام شود. همچنین ویلیامز در مورد انیمیت دست های کاراکتر هنگام دویدن بیان می دارد که در يک دويدن استاندارد و معمولی دستها همانند يک راه رفتن واقعی در خلاف جهت پا حرکت می کنند. يعنی هر دست با پای مخالف هماهنگی دارد. باید توجه داشت که در انیمیت سیکل دویدن برای یک کاراکتر زن محدوده حرکتی دست ها کمتر از سیکل دویدن برای مرد هاست.

انیمیت سیکل دویدن

آینده طور

این بخش را در همین جا به پایان می رسانیم. در مقاله های بعدی به ادامه مبحث باز خواهیم گشت و سعی خواهیم کرد ساده و روان مبحث انیمیت سیکل دویدن را برایتان باز گو کنیم.
به امید توفیق روز افزون.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • MRWORLDraund

    4 اسفند, 1400

    سلام استاد خیلی ممنونم از توضیحاتتون استاد برایم یک سوال پیش آمده بود که چه مقدار اغراق در دویدن بدهیم تا انیمیشنمون از حالت طبیعی در نیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست

لطفا صبر کنید