ریگ بندی مناسب

چه چیزی یک ریگ را فوق العاده می کند؟

2,489

ریگ بندی بک بخش مهم در ساخت انیمیشن ها است. بدون ریگ بندی مناسب راهی برای انیمیت شخصیت ها وجود ندارد.به عنوان ریگ بند یک پروژه وظیفه شما این است که یک ریگ انعطاف پذیر به دست انیماتور برسانید. ولی چه چیزی یک ریگ را انعطاف پذیر و فوق العاده می سازد؟ این مقاله به شما چند نکته ای را می آموزد که با آن ها می توانید یک ریگ دوستدار انیماتور  بسازید تا هنگام انیمیت کاراکتر شما انیماتور از کار لذت ببرد.

تغییر شکل های واضح و با کیفییتتغییر شکل در ریگ بندی مناسب

احتمالا این مهم ترین ویژگی یک ریگ بندی مناسب است. یک کاراکتر نیاز دارد که  تغییر شکلی باور پذیر و طبیعی در هر یک سطوح کاراکتر داشته باشد. اگر کاراکتر خم شد، شکم و سینه ها نیاز به تغییر شکلی تقریبا شبیه به تغییر شکل بدن انسان را دارند. یک تغییر شکل نا مناسب کاملا ساختار انیمشن را به هم می ریزد. این مشکل نه تنها باعث مشکل در زمان انیمیت می شود بلکه پس از مرحله انیمیت و ساختن یک حرکت نسبتا مناسب؛ در زمان رندر گرقتن و نمایش نیز چهره انیمیشن ما را یک انیمیشن مبتدی و ناشیانه می سازد.

برای اصلاح این مساله در قدم اول تغییر در ساختار طراحی و دادن وزن مناسب به هر یک از اجزا نیاز است.زمانی که کاراکتر از بخش طراحی به مرحله بعد یعنی بخش ریگ بندی می رسد بایستی رزولوشن کافی و نسبتا بالایی را داشته باشد. اگر کاراکتر رزولوشن  کمی داشته باشد هرچقدر هم که شما به عنوان ریگ بند تلاش کنید نمی توانید ساختار مناسبی برای تغییر شکل کاراکتر بسازید. پس قبل از شروع کار مطمئن شوید که کاراکتری که به شما داده شد در لبه های جمع شونده و باقی نقاط که از آن ممکن است کاراکتر خم شود دارای دقت کافی می باشد.اگر شما در این مرحله دقت کافی را نداشته باشید و مشکلات را به طراح برنگردانید انیماتور کار شما را به شما بر می گرداند.

پیشنهاد مطالعه  آشنایی با نرم افزارهای شرکت Adobe

کنترلر های واضح برای منحنی ها.

برای آن که انیماتور بتواند هر یک از مفاصل را به طور جدا گانه انیمیت کند نیاز دارد که کنترلر های هر یک از منحنی ها و مفاصل به صورت جدا گانه در دسترس قرار بگیرد. موقعیت این کنترلر ها باید واضح باشد بایستی معلوم باشد که هر یک از کنترلر ها برای چه بخشی است ودسترسی به آن ها ساده باشد.

انیماتور بایستی با دیدن کنترلر تشخیص بدهد که این کنترلر روی کدام یک از بخش ها تاثیر می گذارد. همچنین کنترلر ها بایستی به اندازه کافی بزرگ باشد تا انتخاب آن ها ساده باشد. کنترلر های واضح در یک ریگ بندی مناسب باعث  کاهش زمان انیمیت می شود و زمانی برای تشخیص عملکرد هدر نمی رود.

ایجاد کنترلر ها گرافیکیرابط گرافیکی در ریک بندی مناسب

یک ریگ بندی مناسب و بهینه چهره مناسبی دارد. این جمله یعنی ریگ بندی شما بایستی از لحاظ گرافیکی نیز تقویت شود. یک ریگ بندی پیچیده ممکن است تا هزار کنترلر را شامل شود پس نیاز است که جایگذاری این کنترلر ها دقیق باشد تا یافتن کنترلر مورد نظر برای انیماتور سخت نباشد.

کنترلر های گرافیکی برای صورت نیز می تواند بسیار مفید باشد. برای آنکه در صورت صد ها کنترلر وجود دارد و دسته بندی این کنترلر ها و انتخابگر گرافیکی برای دسته دسته از این کنترلر ها بسیار به صرفه است و در ذخیره زمان نقش به سزایی دارد. با این حال باید همواره در نظر داشته باشید که استفاده از انتخابگر های گرافیکی ساده باشد زیرا پیچیدگی انتخاب کنترلر از سرعت انیماتور می کاهد.

پیشنهاد مطالعه  دردسر های ریگ بندی در پیکسار

کنترل مناسب بر روی چشم هاچشم ها در ریگ بندی مناسب

هنگامی که زمان انیمیت فرا می رسد چشم ها نقش مهمی در انتقال احساسات دارند. ریگ بندی مناسب در چشم ها می تواند به سادگی حس و حال فعلی کاراکتر را بدون حرکتی اضافه به مخاطب منتقل کند. شما بایستی بیشتر از یک باز و بسته شدن ساده به چشم ها اضافه کنید. تغییر اندازه و کشیدگی و جمع شدگی مردمک و خود چشم به انیماتور در انتقال احساسات قدرت مانور بیشتری می دهد.

ویژگی Ik و fk

سوییچ بین ریگ بندی ik و fk

اگر نمی دانید کنترلر های ik و fk چیست پس پیش از ادامه خواندن این مطلب سری به مقاله بررسی اجمالی الگوریتم ik بزنید. ولی اگر که می دانید قضیه از چه قرار است پس به ادامه مطلب توجه کنید.

یک ریگ بندی مناسب بایستی قابلیت سوییچ بین حالت fk و ik را داشته باشد؛ چه در مفاصل دست ها چه در مفاصل پا ها شما بایستی به انیماتور قدرت انتخاب بدهید تا بین این دو حالت هر کدام که برای هر صحنه مناسب است را استفاده کند. زیرا الگوریتم ik برای تمامی شات های انیمیشن مناسب نیست و شما به عنوان ریگ بند پروژه نمی توانید تشخیص دهید که از کاراکتر شما در کدام صحنه ها قرار است استفاده شود و شما باید برای تمام شرایط خود را آماده کنید.

تغییر اندازه کلی

برای آن که یک ریگ بندی مناسب شود بایستی ابعاد مختلفی از کاراکتر را به دست دهد. یعنی شما نمی دانید که ممکن است در صحنه های مختلف انیمیشن کاراکتر در چه اندازه ای قرار است باشد پس بایستی کنترلر تغییر اندازه را برای کاراکتر تعریف کنید. این ویژگی و تغییر اندازه بایستی بر روی کنترلر ها نیز تاثیر بگذارد. شاید بگویید تغییر اندازه با زوم دوربین میسر است ولی این امر کاملا غیر حرفه ایست چرا که همانطور که می دانید زوم کردن باعث تغییر کیفیت تصویر می شود.

پیشنهاد مطالعه  دنیای پلاگین، اسکریپت و پریست افتر افکت

کنترل کامل انگشت هاانگشت ها در ریگ بندی مناسب

در برخی پروژه ها این مورد نیاز نیست زیرا کاراکتر و انیمیشن مربوط به آن ساده است و گاهی فقط یک انگشت متحرک دارد ولی اگر دست کامل مورد نیاز بود بایستی برای هر یک از انگشت ها و بند های آنها کنترلری جداگانه بسازید تا ریگ بندی مناسب انیماتور و پویا نمایی شود

تنظیم اتوماتیک برخی از حرکات مهم

ایجاد برخی حرکات ساده به صورت اتوماتیک باعث صرفه جویی در وقت انیماتور می شود. برای مثال باز و بسته شدن مشت می تواند با استفاده از کنترلر هر یک از انگشت ها اتفاق بیافتد ولی اگر کنترلری برای مشت شدن هر یک از دست ها باشد و این عمل به صورت اتوماتیک برای تمامی انگشت ها اتفاق بیافتد بسیار روند کار را سرعت می بخشد.

شما با رعایت این چند نکته ساده ریگ بندی مناسب پویا نمایی را به مرحله بعد می دهید. با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست

لطفا صبر کنید