با سلام و درود خدمت شما همراهان همیشگی نوشیکا، همانطور که می دانید در دو مقاله ی قبلی با 10 تا از بهترین تدوینگران هالیوود آشنا شدیم ولی در این مقاله قصد داریم به معرفی تدوینگران معروف ایرانی بپردازیم، پس با ما همراه باشید.
تدوینگران معروف ایرانی
عباس گنجوی
یکی از تدوینگران معروف ایرانی که لقب ژنرال تدوین سینمای ایران را به خود اختصاص داده است، در17 بهمن سال 1320 در محله ی مرادبیک شهر بابل متولد شد.
برادرش مرتضی، آپارات دستی می ساخت و به هم محلی هایشان فیلم نشان می داد، از همین رو در وی علاقه ایجاد شد و خیلی زود به دنیای سینما وارد شد.
او مردی است، که به حرفه تدوین در ایران اصالت داد و هویت مستقل بخشید، از همین رو در تاریخ 9 بهمن 1397، در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به پاس سال ها فعالیت موفق در سینمای ایران، مورد تجلیل قرار گرفت.
آثار
او در کارنامه سینمایی خود در زمینه های میکس، ساخت آنونس، صداگذاری آثار برجسته ای ثبت کرده است، همچنین او بیش از 50 فیلم را تدوین و با کارگردان های بزرگی چون مسعود کیمیایی، بهمن فرمان آرا و ناصر تقوایی کار کرده است.
جوایز
- برنده لوح زرین بهترین تدوین برای فیلم های زیر:
- گل های داوودی از سومین جشنواره فیلم فجر در سال 1363
- فیلم تاتوره از سومین جشنواره فیلم فجر در سال 1363
- برنده تندیس زرین بهترین تدوین، برای فیلم های زیر:
- خانه ای روی آب از ششمین دوره جشن خانه سینما در سال 1381
- خاک آشنا از دوازدهمین دوره جشن خانه سینما در سال 1387
- برنده دیپلم افتخار و پلاک بلورین بهترین آنونس از ششمین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس برای فیلم کیمیا در سال 1373
- آئین بزرگداشت و تقدیر از عباس گنجوی در افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در سال 1397
نظر مسعود کیمیایی درباره ژنرال تدوین
- عباس گنجوی، بیش تر از یک مونتور(تدوینگر) از سینما می داند، در سال های دور خیلی با هم کار کردیم و بیشتر کار های سیاه و سفیدم در دوره ی قبل از انقلاب، مثل فیلم های خاک و گوزن ها رو با عباس گنجوی کار کردم.
- عباس گنجوی، فیلم را می شناسد و درباره ی فیلم فکر می کند.
- من و عباس گنجوی خیلی روزهای سختی رو با هم داشتیم، روزهای سرد و برف و ساواک و در کل عباس گنجوی فوق العاده است.
نظر بهمن فرمان آرا درباره ژنرال تدوین
- این مدتی که در سینما فعالیت می کردم، با افراد بسیاری آشنا شدم اما فقط یک دوست دارم و آن هم، عباس گنجوی است.
- برای تدوین فیلم و مستند “نوروز” و “خاویار” از ناصر تقوایی مشورت گرفتم و اون گفت: کسی را بهتر از عباس گنجوی پیدا نمی کنم.
- عباس گنجوی شبیه ندارد و با افتخار، مونتور (تدوینگر) تمام فیلم های من، عباس گنجوی است.
گفته های عباس گنجوی
- سخت ترین کارگردانی که با او کار کرده ام، خودم هستم. زیرا از همه بیشتر به خودم سخت می گیرم، دلیل این کار را نمی دانم ولی دلم می خواهد از کاری که انجام می دهم، راضی باشم. با این وجود، هنوز رضایت کامل را از خودم ندارم.
- استقلال هنرمند و سینماگر، مهمترین راز در موفقیت اوست.
- به عنوان کلام آخر بهترین آرزوی من برای سینما ی حال حاضر این است، که به ما نگویند چه بسازیم، بگذارند خودمان بسازیم، آن وقت می بینیم که چه سینمای خوبی می توانیم، داشته باشیم.
بهرام دهقان
یکی از تدوینگران معروف ایرانی ، بهرام دهقان است. او در سال 1333 در شیراز متولد شد. او برادر خسرو دهقانی، منقد و فیلمنامه نویس سینما می باشد.
او رشته ی تدوین را در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس آمریکا گذرانده و در همین رشته فارغ التحصیل شده است.
او در زمینه های زیر فعالیت و این موارد را در کارنامه اش ثبت کرده است:
- 9 مورد دستیاری کارگردان
- 1 مورد ساخت آنونس
- 2 مورد میکس فیلم
- 1 مورد صداگذاری
- 1 مورد مشاوره فیلمنامه
- تدوین بیش از 70 فیلم
اولین تدوین فیلم او، در سال 1364 بنام “جدال” و آخرین اثر تدوینش، فیلم “آستیگمات” در سال 1396 می باشد.
جوایز
- دریافت سیمرغ بلورین برای بهترین تدوینگر در فیلم های زیر:
- “قارچ سمی” در بیستمین جشنواره فیلم فجر در سال 1380
- “آسمان زرد کم عمق” در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در سال 1391
- “ابد و یک روز” در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در بهمن سال 1394
- برنده تندیس زرین در هشتمین جشنواره جشن خانه سینما برای بهترین تدوین فیلم “مزرعه پدری” در سال 1383
- برنده جایزه استفاده خلاقانه از فناوری های نوین در جشنواره مطبوعات سینمایی برای تدوین فیلم “پرسه در مه” در سال 1385
- جایزه بهترین تدوین در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران برای فیلم “آسمان زرد کم عمق” در سال 1392
- جایزه بهترین تدوین برای فیلم “عرق سرد” در سال 1396
هایده صفی یاری
یکی دیگر از تدوینگران معروف ایرانی هایده صفی یاری است که در سال 1338 در شهر گرگان به دنیا آمد.
او رشته ی تدوین را در مدرسه عالی تلویزیون و سینما دنبال کرد و در این رشته فارغ التحصیل شد. در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدرسه عالی تلویزیون و سینما به دانشکده صدا و سیما تغییر یافت.
او با تدوین فیلم “روبان قرمز” و دریافت جایزه بهترین تدوین در جشنواره فجر، جایگاه خود را در سینمای ایران تثبیت کرد و بعد از این اتفاق، بسیاری از کارگردان های بزرگ ایرانی او را برای تدوین فیلم هایشان انتخاب می کردند.
آثار
نتایج کار چندین ساله ی او تدوین 40 فیلم بوده، که اولین اثر وی در سال 1372 بنام “دره هزار فانوس” و آخرین اثر وی در سال 1397 بنام “مسخره باز” می باشد.
از آثار مهم او می توان به فیلم های “جدایی نادر از سیمین”، “بغض”، “چهارشنبه سوری”، “درباره الی” اشاره کرد.
او همچنین صداگذاری فیلم “شاخ گاو” رو در سال 1374 انجام داد و در فیلم های زیر:
- فیلم مسافران (1370)
- فیلم برج مینو (1374)
- فیلم گفتگوی باد (1377)
به عنوان دستیار تدوین، فعالیت داشتند.
خانم صفی یاری، ساخت آنونس فیلم “روبان قرمز” رو هم در رزومه ی خود داشته است.
(آنونس : از اصطلاحات سینما و تئاتر بوده و به طور کلی آنونس فیلم کوتاهی است که برای تبلیغو معرفی یک فیلم ساخته می شود که صحنه هایی از فیلم را در برمی گیرد.)
جوایز
او بارها در رقابت با تدوینگران معروف ایرانی ، نامزد و برنده جایزه هایی در جشنواره های داخلی و خارجی شده که از آخرین دستاوردها و جوایز او می توان به جایزه ی بهترین تدوین “جشنواره فیلم آسیا” که به اسکار آسیا معروف است، برای فیلم “جدایی نادر از سیمین” در سال 1390 اشاره کرد.
- دریافت سیمرغ بلورین برای بهترین تدوینگر در فیلم های زیر:
- “آژانس شیشه ای” در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر در سال 1376
- “روبان قرمز” در هفدهمین جشنواره فیلم فجر در سال 1377
- “چهارشنبه سوری” در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر در سال 1384
- “جدایی نادر از سیمین” در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر در سال 1389
- “نارنجی پوش” در سی امین جشنواره فیلم فجر در سال 1390
- برنده تندیس بهترین تدوینگر از نظر نویسندگان و منتقدان سینمای ایران در فیلم های زیر:
- ارتفاع پست (1381)
- جدایی نادر از سیمین (1390)
تجربیات یا گفته های هایده صفی یاری
- تدوینگرها، بازیگرها و کاراکترها رو بهتر از خودشون می شناسن و با تمام جزئیات روانی آن ها آشنایی دارن و تمام Reaction های ریز آن ها رو می شناسند و در نظر می گیرند.
- جمع بندی و پایان فیلم یکی از مهم ترین اتفاق هایی است که باید در تدوین اتفاق بیافتد. برای مثال: سکانس آخری که در فیلم فروشنده وجود دارد، به درستی قرار نگرفته و جاش اونجا نبوده.
- همچنین تاکید داشتند، اگر فیلمی رو دوست نداشته باشند، تدوین نمی کنند.
سپیده عبدالوهاب
یکی دیگر از تدوینگران معروف ایرانی که می توان به آن اشاره کرد، سپیده عبدالوهاب است. او در تاریخ 2 بهمن سال 1362 در شهر تهران در خانواده ای هنری چشم به جهان گشود.
پدرش محسن عبدالوهاب، نویسنده و کارگردان سینما ی ایران و مادرش هایده صفی یاری، از دیگر تدوینگران معروف ایرانی است.
او رشته ی کارگردانی تئاتر را در دانشگاه آزاد گذراند و پس از فارغ التحصیلی در این رشته، فعالیت سینمایی خود را به عنوان تدوینگر آغاز کرد.
آثار
او بیش از بیست اثر در کارنامه ی خود ثبت کرده است که اولین اثر او تدوین فیلم “عصر جمعه” در سال 1384 می باشد و آخرین اثر وی تدوین فیلم “دشمن زن” در سال 1396 می باشد.
از آثار مهم او می توان به تدوین فیلم های “ملی و راه های نرفته اش”، “سقوط یک فرشته” و ” سد معبر” اشاره کرد.
جوایز
- او مفتخر به دریافت تندیس سیمرغ بلورین برای تدوین فیلم های زیر می باشد:
- “وقتی همه خوابیم” در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر در سال 1387
- “خون بازی” در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر در سال 1385
تدوین از نظر سپیده عبدالوهاب
- تدوین جذاب ترین حرفه سینمای ایرانی است.
- ساده ترین تعریفی که می توان از روند تدوین داشت، این است که: بعد از فیلم برداری، فیلم به عنوان راش به تدوینگر داده می شود، سپس فیلم سینک و ردیف می شود، بعد از آن “انتخاب برداشت” می شود، سپس “Rough cut (راف کات)” می شود، بعد از آن “فاین کات” می شود و تازه فیلم تبدیل به فیلم می شود.
- تسلط به نرم افزار تدوین، شما رو یک تدوینگر نمی کند و هیچ ربطی به هنر تدوین ندارد.
- نرم افزار فقط یک ابزار است و ممکن است شما یک تدوینگر باشید و با یک اپراتور کار کنید.
- تدوینگر، چشم تماشاچی می باشد و می تواند عواطفش را هدایت کند. یعنی کی و کجا بخندد و گریه کند.
- یک تدوینگر می تواند فیلم متوسط رو به یک فیلم خوب تبدیل کند و برعکس این قضیه هم صادق است.
- برای تدوینگر شدن باید روحیه خودتون رو بشناسید، به عنوان مثال باید ببینید توانایی انجام 15 ساعت کار مهم، در یک اتاق آن هم تنهایی دارید و حتی دیده نشید.
- وظیفه یک تدوینگر است که کار دیگران رو به بهترین نحو نشان دهد.
- از همه مهم تر اینکه باید ببینید، چقدر آدم های صبور و شنونده ای هستید.
سهراب خسروی
یکی دیگر از تدوینگران معروف ایرانی که می توان از او نام برد، سهراب خسروی است. او در سال 1356 در تهران به دنیا آمد.
سهراب خسروی در زمینه های تدوین و جلوه های ویژه به صورت حرفه ای در سینمای فعالیت دارد. او در سال 1375 کار خود را شروع کرد و در سال 1383 در فیلم “به رنگ ارغوان” به کارگردانی ابراهیم حتمی کیا به عنوان تدوینگر ایفای نقش کرد.
اگرچه موفقیت این اثر در مقایسه با آثار شاخص بعدی او مانند ” سریال شوق پرواز ” بیشتر نبود ولی تجربه ی خوبی برای سهراب خسروی بوده است چون همکاری با هنرمندان موفقی چون حمید فرخ نژاد، کوروش تهامی، رضا بابک و خزر معصومی را در این فیلم داشته است.
آثار
او تدوین بیش از 20 فیلم را در کارنامه ی خود ثبت کرده است و از آثار مهم تدوین او، می توان به فیلم های زیر اشاره کرد:
- فیلم ” به رنگ ارغوان ” (1383)
- فیلم ” خاله سوسکه ” (1388)
- فیلم ” شوق پرواز ” (1390)
- فیلم ” سلام بمبئی ” (1394)
- فیلم ” مارموز ” (1397)
- فیلم ” مهمانخانه ماه نو ” (1397)
- او همچنین مسئول جلوه های ویژه میدانی فیلم سینمایی ” موج مرده ” (1379)
- سهراب خسروی فیلم های ” اتواستاپ ” و ” جام جان ” را تدوین کرده است ولی تا به حال اکران نشده است.
جوایز
سهراب خسروی مفتخر به دریافت جوایز زیر بوده است:
- دریافت سیمرغ بلورین در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای بهترین تدوینگر در فیلم ” تابستان داغ ” در سال 1395
- دریافت یاس زرین در سومین جشنواره فیلم یاس در مهرماه سال 1394 برای فیلم ” یک قدم تا مرگ “
- کاندید بهترین تدوینگر در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای بهترین تدوینگر برای فیلم ” به نام پدر “
بعد از مراسم و دریافت تندیس سیمرغ، در یکی از مصاحبه ها، سهراب خسروی گفت :
حجم کاندیدا در بخش تدوین زیاد بود و فیلم هایی هم که انتخاب شده بودن بسیار خوب و قابل تقدیر بود و همکارانی که کنار من بودند خیلی خوب و حرفه ای بودند و من فکر نمی کردم مفتخر به دریافت این تندیس بشوم و آمده بودم که بچه ها را تشویق کنم ولی بعد از این همه سال و تدوین چندین کار، از این اتفاق بسیار خوشحالم و حس خوبی دارم.
گفته های سهراب خسروی درباره ی تدوین
- کار تدوینگری را ادامه می دهم چون برایم خیلی جذاب است و میلی ندارم کارگردانی کنم و برایم کارگردانی جدی نیست.
- اصولا کارگردان های باتجربه تدوینگر ها را در تمام مراحل ساخت فیلم وارد می کنند، حتی قبل از تولید فیلم در قسمت فیلم نامه قدم به قدم، گام بر می دارند اما در حالی که کارگردانهای امروزی لازم نمی بینند که تدوینگر در تمام امور دخیل باشد.
- هیچگاه حاضر نیستم که سر ضبط فیلم برداری حاضر باشم و علاقه ندارم نسبت به تصاویری که ضبط می شود، پیش داوری داشته باشم، چون امکان دارد تدوینگر تحت تاثیر صحنه سازی قرار بگیرد و در تدوین به اشتباه بیفتد و این یک سم برای تدوین گری است. به عنوان مثال در تدوین فیلم “موج مرده”، ناو کشتی را حذف کردم و این در حالی بود که کارگردان نزدیک به چندین ماه با نامه و نامه نگاری مجوز استفاده از ناو را گرفته بودند و شاید اگر من، سرصحنه فیلم برداری بودم و این سختی کار را می دیدم روی تصمیمم برای حذف این قسمت تعلل می کردم.
- یک تدوینگر شاید استقلال یک صداگذار یا آهنگ ساز را نداشته باشد اما با آن گلی که کارگردان به او می دهد مجسمه ای می سازد و کارگردان پشت سر یک تدوینگر قرار می گیرد و نظارت می کند.
در مقاله های بعدی به معرفی تدوینگران معروف ایرانی دیگر می پردازیم، پس با ما همراه باشید.
27 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
17 شهریور, 1402
مغز متفکر فیلم وجمع بندی فیلم در نهایت به خلاقیت و آگاهی و علم هنری و زیبا شناسی تدوینگر بستگی دارد .
17 شهریور, 1402
مطالب سایت بطور اتفاقی خوندم ،چقدر خوبه پاسخگو علاقمندان هستید
28 شهریور, 1402
🙏🌹
16 مهر, 1400
سلام وقتتون به خیر من فیلمنامه نویس هستم ومیخوام کتاب درزمینه ی تدوین بخونم اما نه از نظر تکنیک ها ومسائل فنی تدوین بلکه از نظر ساختاربندی داستان و داستان گویی و چینش به جای اطلاعات داستان که به درد نوشتنم بخوره ممنون میشم یک کتاب یامنبع خوبی که دررابطه بااین موارد توضیح داده باشه معرفی کنید
30 آذر, 1400
سلام
چندتا کتاب مهم معرفی میکنم حتما بدردتون میخوره:
داستان – رابرت مک کی
هنر فیلم – دیوید بوردول
مفاهیم نقد فیلم – مجید اسلامی
———————–
من کار تدوین انجام میدم ولی بیشتر به کارگردانی و فیلمنامه نویسی علاقه دارم. شاید بتونیم برای در ساخت یک اثر همکاری خوبی داشته باشیم. موفق باشید
30 آذر, 1400
سلام سجاد عزیز
ممنون از اینکه این کتابهای خوب رو به ما و بقیه کسایی که این مقاله و کامنتهاشو میبینن معرفی کردی
این نگاه سخاوتمندانه قطعاً باعث رشد آدمها میشه
اینکه هر چیزی که بلدیم رو با هم به اشتراک بذاریم، تا همه با هم رشد کنیم و توی این مسیر خودمون هم کلی چیز یاد خواهیم گرفت
چقدر خوب که با یک دوست خوب مثل شما آشنا شدیم
امیدوارم بتونیم در آینده نزدیک با هم همکاری داشته باشیم
تا اون روز، آرزوی موفقیت دارم برات
30 آذر, 1400
مرسی امیرحسین جان
خواهش میکنم
قطعا همینطوره که میگی و اثر مثبت این کار به خودمون هم برمیگرده.
منم از آشنایی با شما خوشحالم و همکاری با تیم خوب شما را غنمیت میشمارم.
خیلی ممنون
12 آبان, 1399
ببخشيد برا تدوين گر شدن غير از برنامه ديگه به چيز هايي نيازه؟؟؟
و كدوم براي تدوين مستند خوبه و كدوم برنامه براي تدوين كليپ كوتاه؟؟؟
12 آبان, 1399
سلام دوست خوبم
معمولاً تدوینها رو برنامههای مشخصی میزنن هرکدوم مزایایی دارن و معایبی
شما باید ببینید با کدومشون راحتترید و انتخابتون رو طبق اون انجام بدید
پریمیر، ادیوس و فاینال کات نرمافزارهای معروف و پرکاربردی هستند در این زمینه
اما به نظرم جدای نرمافزار باید مهارت تدوین داشته باشید
وقتی میگم مهارت، منظورم دید درست از داستانگویی، شناخت مفهوم ریتم، قاببندی و تأثیر اون در داستان و… هست
اما اول از همه باید داستانگویی رو به نظرم بلد باشید؛ چون تدوینگر، خودش یک پا کارگردان قصهگو باید باشه تا بتونه فیلم رو قبل از تولید توی ذهنش ببینه
همهی این چیزایی که گفتم رو میشه از اساتید یا با گذروندن دورههای آموزشی یاد گرفت و اگر به هیچکدوم دسترسی ندارید، توصیه میکنم زیاد فیلم ببینید
فیلمهای کلاسیک تاریخ سینما؛
اونم نه هرجور دیدنی، تحلیل کنید برای خودتون. اونوقت کلی آموختنی داره براتون که یواش یواش شما رو حرفهایتر میکنه و پختهتر
امیدوارم موفق باشید
12 آبان, 1399
دستتون در نکنه خیلی ممنون
12 آبان, 1399
موفق باشید
2 مهر, 1399
اكثر تدوينگراي سينما ظاهرا يا تحصيلات مرتبط داشتن يا از طريقي جزو خانواده سينما بودن. با گفته خانم عبدالوهاب كه معتقدن تدوين فقط نرم افزار نيست موافقم. اما سوالي كه هست اينه كه افرادي كه تحصيلات مرتبط ندارن و جزو اهالي سينما هم نيستن، چطور ميتونن به اين حوزه وارد بشن؟ چيزي كه من برداشت كردم اينه كه بايد تجربه كسب كرد و صرفا بالابردن تسلط بر نرم افزار كارگشا نخواهد بود. اما نميدونم چطور بايد تجربه كسب كرد؟ احساس ميكنم تازه كارها راه سختي براي ظهور دارن.
2 مهر, 1399
همیشه شروع کردن یک کار سخته و کسانی که شروع میکنن باید بیشتر تلاش کنن
به نظرم توی ایران و توی این شرایط، توی هر تخصصی که بخواید وارد بشید و دیده بشید بیشتر از اینکه نیاز باشه تحصیلات مرتبطت داشته باشید، باید جنم داشته باشید و استخون خرد کرده باشید توی اون عرصه؛ باید خاک صحنه اون عرصه رو به جان خریده باشید و سعی کنید متفاوت باشید و یک چیز به اون حیطه اضافه کنید. وگرنه یکی خواهید بود مثل بقیه… و کلی از این بقیهها اومدن و رفتن…
از هر فرصتی برای خاک خوردن استفاده کنید دوست من 🙂
موفق باشید
18 فروردین, 1399
سلام وقتتون بخیر ، من برای آیندم شغلی که انتخاب کردم تدوین گری هستش ، اما از آیندش در ایران مطمئن نیستم ، درآمدش و اینا ، خواستم ببینم میتوتید کمکم کنید !!؟
19 فروردین, 1399
سلام و درود به شما آقا امیرحسین عزیز؛
باید بهت بگم از اینکه هدفت رو برای آینده ات مشخص کردیو و براش تلاش میکنی بهت تبریک میگم و مطئنم که با تلاش و پشتکارت به چیزی که میخوای میرسی و موفق میشی؛
اما درباره آینده شغلی باید بهت بگم برای هر شخصی متناسب با میزان تخصص، اعتماد به نفس و شبکه های اجتماعی و هنری که برای خودش ایجاد میکنه میتونه متفاوت باشه و به این نکته هم باید توجه کنیم که مقوله ی فیلم و انیمیشن باهم متفاوته و باید زمینه فعالیت خودمون رو مشخص کنیم.
امیدوارم تونسته باشم کمکت کرده باشم،باز هم اگر سوالی بود در خدمتیم.
موفق باشی.
25 اسفند, 1398
سهراب خسروی گفتند که:
هیچگاه حاضر نیستم که سر ضبط فیلم برداری حاضر باشم و علاقه ندارم نسبت به تصاویری که ضبط می شود، پیش داوری داشته باشم، چون امکان دارد تدوینگر تحت تاثیر صحنه سازی قرار بگیرد و در تدوین به اشتباه بیفتد و این یک سم برای تدوین گری است. به عنوان مثال در تدوین فیلم “موج مرده”، ناو کشتی را حذف کردم و این در حالی بود که کارگردان نزدیک به چندین ماه با نامه و نامه نگاری مجوز استفاده از ناو را گرفته بودند و شاید اگر من، سرصحنه فیلم برداری بودم و این سختی کار را می دیدم روی تصمیمم برای حذف این قسمت تعلل می کردم.
خب این گفته یا تناقض داره یا من درست متوجه نشدم. چون گفتند تدوینگر نباید سر صحنه ضبط حضور داشته باشه و این یه سم هست. بعد در ادامه گفتند چون سر صحنه ضبط فیلم “موج مرده” نبودند یه قسمتی از صحنه رو حذف کردند!
26 اسفند, 1398
سلام دوست عزیز
ممنون که انقدر ریزبین هستید
ولی من تناقضی در جملات ایشون نمیبینم، فکر میکنم اشتباه خوندید جمله رو
ایشون میگن که تدوینگر نباید سر صحنه باشه (تا اینجا برداشت شما و من یکسانه) و بعدش مثال میزنن برای تأکید این نکته خودشون که من سرصحنه فلان فیلم نبودم و سکانسی که داخلش ناو بود رو هم حذف کردم
چرا حذف کردم؟ چون به تدوین فیلم کمکی نمیکرد! در ادامه میگن که اگر در زمان فیلمبرداری و سر صحنه میبودن ممکن بود زحمات کارگردان برای تهیه ناو و مراحل مجوزگیری برای برداشت همچین صحنهای، روی من تأثیر بذاره و این نما رو جزو نماهای ثابت فیلم قرار بدم.
این یعنی همون بهتر که نبودم و مسئله اصلیم روایت داستان بود، نه حواشی سرصحنه فیلمبرداری
به نظرم تناقضی نیست! کما اینکه در جمله آخر کامنت شما دوست عزیزم هم تناقضی ندیدم: تدوینگر نباید سر صحنه حضور داشته باشه و بخاطر اینکه سرصحنه فیلمبرداری اون فیلم نبود، سکانس ناو رو حذف کرد…
بازم ممنون که انقدر دقیق میخونید
22 شهریور, 1398
سلام ممنون از سایت خوبتون و ممنون از مطالب ارزنده.موفق باشید
23 شهریور, 1398
با سلام و عرض ادب؛
ممنون از لطف و توجه شما
17 بهمن, 1397
عالی بود عااااالی،،،، براتون آرزوی موفقیت روزافزون میکنم…
2 خرداد, 1398
سلام
ممنون از لطف شما
10 شهریور, 1398
سلام یک سری سوال دارم ک اینجا توانایی مطرح کردنشون رو ندارم اگر ممکنه ب ایمیل من پاسخ بدید تا بتونم ازتون بپرسم . سپاس بی کران
11 شهریور, 1398
با سلام و ادب.
همینجا مطرح بفرمایید تا دیگران استفاده کنند
20 مهر, 1401
سلام وقتتون بخیر. من به تازگی دارم تدوین با برنامه پریمیر رو یاد میگیرم و علاقه به تدوین فیلم سینمایی دارم اما هیچ اطلاعی ندارم درباره سینما. برخلاف بقیه تدوینگران سینمایی که اون توی این رشته تحصیل کردند. میشه راهنماییم کنید در این زمینه که از کجا و چجوری شروع کنم و پیشرفت کنم و کار خوبی داشته باشم
1 آبان, 1401
سلام به شما
همه تدوینگران سینما، توی رشته تدوین تحصیل نکردنا!!
متاسفانه اغلب در کشور عزیزمون، علاقه و مهارتی که کسب میکنید یه چیزه و رشتهای که تحصیل میکنید یه چیز دیگهاس…
پس لزوما خیلی درگیر این عناوین نباشید
مهم خروجی کاری هست که میتونید ایجاد بکنید
دورههای اساتیدی که نگاهتون به نگاهشون نزدیکه و خوب آموزش میدن رو در زمینه مدنظرتون تهیه کنید
20 مهر, 1401
سلام وقتتون بخیر. من به تازگی دارم تدوین با برنامه پریمیر رو یاد میگیرم و علاقه به تدوین فیلم سینمایی دارم اما هیچ اطلاعی ندارم درباره سینما. برخلاف بقیه تدوینگران سینمایی که اون توی این رشته تحصیل کردند. میشه راهنماییم کنید در این زمینه که از کجا و چجوری شروع کنم و پیشرفت کنم و کار خوبی داشته باشم
1 آبان, 1401
سلام به شما
همه تدوینگران سینما، توی رشته تدوین تحصیل نکردنا!!
متاسفانه اغلب در کشور عزیزمون، علاقه و مهارتی که کسب میکنید یه چیزه و رشتهای که تحصیل میکنید یه چیز دیگهاس…
پس لزوما خیلی درگیر این عناوین نباشید
مهم خروجی کاری هست که میتونید ایجاد بکنید
دورههای اساتیدی که نگاهتون به نگاهشون نزدیکه و خوب آموزش میدن رو در زمینه مدنظرتون تهیه کنید