انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Across the Spider-Verse) یه فیلم آمریکایی توی ژانر ابرقهرمانیه که سال ۲۰۲۳ منتشر شده. توی این مقاله میخوایم با این انیمیشن آشنا بشیم و اون رو بررسی کنیم. پس با ما در استودیو انیمیشنسازی نوشیکا همراه باشید.
حواشی شخصیت اصلی داستان
شخصیت اصلی این انیمیشن مایلز مورالس هست که مرد عنکبوتیه. این شخصیت توی سال ۲۰۱۲ توسط نویسنده برایان مایکل بندیس و تصویرگر سارا پیکلی ساخته شده. مایلز یه نوجوون آفریقایی-لاتینه و توی یه دنیای دیگه متفاوت با دنیای اصلی مارول زندگی میکنه.
مایلز مورالس برای اولین بار بعد از مرگ پیتر پارکر از زمین ۱۶۱۰ ظاهر شد. پیتر پارکر نسخه موازی شخصیت مرد عنکبوتی زمین ۶۱۶ بود که نسخه اصلی مرد عنکبوتیه. خلاصه که یه سری دنیای موازی وجود داره که توش مرد عنکبوتیهای مختلفی هستن و مایلز یکی از این مرد عنکبوتیهاست.
مایلز مورالس برای اولین بار سال ۲۰۱۲ توی یه سریال تلویزیونی انیمیشنی به اسم «مرد عنکبوتی نهایی» ظاهر شد و اونجا بود که معروف شد و توی سال ۲۰۱۶ تبدیل به شخصیت اصلی شد. واکنشها به خلق شخصیت مایلز متفاوت بود.
بعضیها از جمله استن لی (Stanley Lieber) که به نوعی خالق شخصیت مرد عنکبوتی محسوب میشه، از خلق یه مدل نقش مثبت برای کودکان خوشحال شدن. بعضیها هم از این که مایلز مورالس جایگزین پیتر پارکر شد احساس نارضایتی کردن.
بعضیها هم مخالف ایجاد شخصیت مایلز مورالس بودن، چون معتقد بودن که مارول داره تبلیغات با انگیزههای نزاکت سیاسی (political correctness) میکنه. نزاکت سیاسی یعنی سخن گفتن و عمل کردن بر طبق ملاحظات سیاسی که اقلیتهای نژادی و مذهبی رنجیده خاطر نشن. منظور این منتقدها اینه که مارول فقط به این دلیل مایلز رو جایگزین پیتر پارکر کرد که مایلز سیاهپوسته و الان هم مد شده که شخصیتهای اصلی داستانها باید یا سیاهپوست باشن یا همجنسگرا باشن و نمونههایی از این دست.
خود مارول این مسائل رو تکذیب کرده و گفته که انگیزهش چنین چیزی نبود. مایلز مورالس دارای همون قدرتهاییه که مرد عنکبوتی اصلی داشته و به خاطر نیش یه عنکبوت تبدیل به مرد عنکبوتی شد. ولی این عنکبوته از کجا اومد؟ جلوتر بهش میرسیم.
تولید انیمیشن
این فیلم توسط کلمبیا پیکچرز و سونی پیکچرز و با مشارکت مارول اینترتینمت تهیه شده و از طریق گروه سینمایی سونی پیکچرز توزیع شد. کارگردانی فیلم به عهده ژواکیم دوس سانتوس، کمپ پاورز و جاستین کی تامپسون و فیلمنامه بر عهده فیل لرد، کرستوفر میلر (Phil Lord and Christopher Miller) و دیوید کالاهام هست.
شامیک مور (Shameik Moore) صداپیشه مورالسه و در کنارش هیلی استاینفلد (Hailee Steinfeld)، برایان تایری هنری (Brian Tyree Henry)، لارن ولز (Lauren Velez)، جیک جانسون (Jake Johnson)، و جیسون شوارتزمن حضور دارن.
سونی توسعه فیلم «در میان دنیای عنکبوتی» رو قبل از انتشار «به درون دنیای عنبکوتی» در سال ۲۰۱۸ با یه گروه از نویسندهها و کارگردانها شروع کرده بود. فیلم قرار بود روی رابطه مورالس با صداپیشگی شامیک مور و استیسی با صداپیشگی هیلی استاینفلد تمرکز داشته باشه.
این فیلم به طور رسمی در نوامبر ۲۰۱۹ معرفی شد، کار انیمیشن توی ژوئن ۲۰۲۰ شروع شد و عنوان اون توی دسامبر ۲۰۲۱ اعلام شد. اولین اکرانش مه ۲۰۲۳ توی لس آنجلس بود و توی ژوئن توی بقیه نقاط آمریکا هم منتشر شد.
قرار بود این فیلم آوریل ۲۰۲۲ منتشر بشه، ولی به خاطر همهگیری کرونا به تعویق افتاد. بودجه ساخت این فیلم حدود ۱۰۰ میلیون دلار بود، ولی ۵۰۶ میلیون دلار توی جهان فروش داشته و دهمین فیلم پرفروش ۲۰۲۳ محسوب میشه.
قسمت بعدی این فیلم یعنی «مرد عنکبوتی: فراتر از دنیای عنکبوتی» سال ۲۰۲۴ منتشر میشه و قراره یه اسپیناف با محوریت شخصیتهای زن هم ساخته بشه. احتمالا اسم این فیلم اسپینآف «سکوی پرتاب» خواهد بود و نقش اصیلش گوئن استیسی با صدای هیلی استاینفلد هست.
موسیقی این فیلم رو دانیل پمبرتن (Daniel Pemberton) ساخته. توی مه ۲۰۲۰، سونی وارد یه مشارکت تبلیغاتی با شرکت هیوندای موتور شد تا مدلها و فناوریهای جدید خودش رو توی این فیلم به نمایش بذاره (بعدا توی یه مقاله جداگانه به این موضوع بیشتر میپردازیم، چون خیلی مهمه).
«مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» همراه فیلم «بوگیمن» اکران شد و به خاطر همین خیلیها فکر میکردن که این همزمانی باعث بشه فروش این انیمیشن کم بشه، ولی این پیشبینیها اشتباه بود و مرد عنکبوتی فروشی خارقالعاده تا الان داشته.
قصه انیمیشن مرد عنکبوتی
بریم سراغ قصه این انیمیشن. گوئن استیسی (Gwen Stacy) توی زمین ۶۵ با پدرش که یه پلیسه زندگی میکنه. پدر گوئن نمیدونه که گوئن زن عنکبوتیه. چند سال پیش گوئن استیسی به صورت تصادفی بهترین رفیقش یعنی پیتر پارکر رو کشت، البته پارکر داشت تبدیل به یه موجود وحشی به اسم «مارمولک» (Lizard) میشد. به خاطر همین پلیس دنبال زن عنکبوتیه.
یه شب گوئن با یه نوع از کرکس (Vulture) روبهرو میشه. کرکس اسم مستعار یه سری از شخصیتهای تبهکار کمیکهای ماروله، ولی این کرکس یه خرده فرق داره با اون کرکسها. فرقش اینه که این کرکس از یه جهانی اومده که تم اون جهان شبیه به رنسانس ایتالیاست.
رنسانس ایتالیا (Italian Renaissance) یه دوره دگرگونی فرهنگی بزرگ توی ایتالیا بود که از قرن چهاردهم میلادی شروع شد و تا قرن شونزدهم ادامه داشت و باعث گذار از قرون وسطی و ورود به دنیای مدرن توی اروپا شد.
دو تا موجود عنکبوتی دیگه به اسمهای میگل اوهارا (Miguel O’Hara) یا مرد عنکبوتی ۲۰۹۹ از زمین ۹۲۸ و جسیکا درو (Jessica Drew) یا همون اسپایدر وومن به کمک گوئن میان و کرکس رو شکست میدن. یه نکته جالب اینه که به شکم جسیکا توی عکس دقت کنین؛ بارداره!
بعد از این درگیری، پدر گوئن با گوئن روبهرو میشه و گوئن بهش میگه که زن عنکبوتیه. پدر گوئن هم تصمیم میگیره که گوئن رو بازداشت کنه. ولی میگل و جسیکا گوئن رو از دست پدرش نجات میدن و اون رو به یه جهان دیگه میبرن. میگل، گوئن رو وارد جامعه عنکبوتی خودش میکنه.
از طرف دیگه، روی زمین ۱۶۱۰ و در بروکلین، مایلز مورالس که بعد از اتفاقاتی که توی انیمیشن «به درون دنیای عنکبوتی» رخ داد از گوئن جدا شده، زندگی میکنه و با پدر و مادرش درگیریهایی داره. اون با شخصیتی به اسم «نقطه» (Spot) روبهرو میشه که بدنش پر از سوراخهاییه که راههایی به نقاط دیگه از جهان هستن. نقطه به مایلز میگه که اون عنکبوتی که مایلز رو گاز گرفت و اون تبدیل به مرد عنکبوتی شد رو نقطه ساخته بود.
گوئن از جهان خودش یواشکی میره به زمین ۱۶۱۰ تا دوباره مایلز رو ببینه. موقع برگشت، مایلز نامرئی میشه و گوئن رو تعقیب میکنه و متوجه میشه که گوئن داره به زمین ۵۰۱۰۱ میره. مایلز هم پشت سر گوئن از طریق پورتال وارد زمین ۵۰۱۰۱ میشه و از اینجا داستان انیمیشن شروع میشه.
⚠️هشدار اسپویل :از اینجا به بعد داستان انیمیشن لو میره! ⚠️
نقاط قوت انیمیشن مرد عنکبوتی
یکی از بهترین ویژگیهای این انیمیشن موسیقی متن اون هست که شاهکار دانیل پمبرتنه. موسیقی متن این فیلم باعث شده که مبارزههای حماسی فیلم، حماسیتر جلوه کنه. یکی دیگه از کارهایی که موسیقی فیلم کرده اینه که باعث شده تم بالغانه انیمیشن بیشتر خودش رو نشون بده. موسیقیهای متن این انیمیشن رو میتونین اینجا گوش بدین و لذت ببرین.
ویژگی خوب دیگه این انیمیشن طراحی شخصیت فوقالعادهش هست. شما توی این انیمیشن با کلی موجود عنکبوتی مواجه میشین: مردهای عنکبوتی، زنهای عنکبوتی، اسب عنکبوتی و حتی دایناسور عنکبوتی! حتی یکی از این موجودات عنکبوتی نیست که توجه شما رو به خودش جلب نکنه یا اضافی باشه. همچنین صداگذاری همه این شخصیتها به صورت عالی انجام شده.
شخصیت پیتر پارکر توی این انیمیشن تغییر کرده و حالا یه بچه به اسم مِیدِی (Mayday) داره که جزو قسمتهای بامزه انیمیشنه. مایلز تقریبا بالغ شده و حالا گرفتاریهای خودش رو توی زندگیش داره، که مهمترینش مشکلاتش با پدر و مادرشه. اینها رو هم فیلم به خوبی نشون میده.
شخصیت گوئن هم خیلی واقعی ساخته شده و برای مخاطب باورپذیره. تأکید این فیلم نسبت به قسمت قبلی روی زندگی گوئن بیشتره و به خاطر همین چالشهای درونی گوئن رو بعد از مرگ پیتر پارکر نشون میده. بار اصلی انیمیشن روی دوش صداپیشههاشه که واقعا با جون و دل به جای شخصیتهای انیمیشن حرف زدن.
شخصیت نقطه جزو جذابیتهای دیگه انیمیشنه. همونطوری که توی عکس میبینین، سوراخهایی روی بدنش وجود داره که وقتی یه چیزی بره توش، از یه جای دیگه بیرون میاد؛ توی عکس مشت مرد عنکبوتی از یکی از نقطههای بدن نقطه رفته داخل و از نقطه دیگه اومده بیرون و به سمت خودش داره برمیگرده!
نقطه شخصیت شرور داستانه، ولی احتمالا جزو شخصیتهای شرور محبوبتون خواهد شد. نقطه رو میشه یکی از بهترین شخصیتهای شروری دونست که مارول طراحی کرد. صداپیشگی این شخصیت به خوبی توسط جیسون شوارتزمن (Jason Schwartzman) انجام شده.
یکی دیگه از شخصیتهای جذاب انیمیشن، اسپایدرپانک هست که به صورت دستی طراحی شده (مثل شخصیت نقطه)، ولی جزئیات زیادی توش به کار رفته. مشخصه که انیماتورها تلاش زیادی کردن که ظاهر هر کدوم از افراد عنکبوتی منحصر به فرد دربیاد و مخاطب احساس خستگی نکنه و این تصور براش پیش نیاد که هی داره با شخصیتهای تکراری روبهرو میشه و میشه گفت انیماتورها این کار به رو بهترین وجه انجام دادن.
نقاط ضعف انیمیشن مرد عنکبوتی
یه سری ویژگی منفی هم میشه برای این انیمیشن ذکر کرد. مثلا اینکه شروع داستان خیلی جذابه، منتها وقتی جلوتر میره داستان کمی افت میکنه تا وقتی که مایلز بعد از اینکه وارد جهان ۵۰۱۰۱ میشه، اونجا اتفاقاتی میفته که دوباره داستان اوج میگیره. میشه گفت به نوعی داستان خیلی کند پیش میره تا به نقطه اصلی برسه.
یعنی دو ساعت فیلم رو میبینیم و همراه با داستان جلو میریم و وقتی فیلم به آخراش میرسه تازه متوجه میشیم که داستان داره شروع میشه. اون وقت این سوال پیش میاد که خیلی از بخشهای فیلم که تا اونجا دیدیم، میتونست حذف بشه و داستان زودتر شروع بشه. بعضیها نظرشون اینه که این فیلم رو نمیشه در حالی که روی صندلی نشستیم ببینیم، بهتره که روی تخت دراز بکشیم تا کمتر خسته بشیم!
قصه فیلم نامشخص و پراکنده ست. یعنی فیلم باید توی یکسوم ابتدایی مسئله رو به مخاطب بفهمونه که چیه و مخاطب بدونه مشکل چیه و قهرمان و ضدقهرمان کی هستن. توی این فیلم این اتفاق خیلی دیر رخ میده و به خاطر همین میگیم که داستان کند پیش میره.
علیرغم اینکه شخصیت نقطه خیلی خوب و جذابه، ولی نقشش کمه و تازه نقطه تنها شخصیت شرور داستان هم نیست؛ یعنی ما با یه سری شخصیت شرور دیگه هم مواجه میشیم که خیلی سریع میان و میرن و خیلی بهشون پرداخته نمیشه.
آخرای فیلم با صحنهای روبهرو هستیم که کلی از شخصیتها انگار دارن صخرهنوردی میکنن و توی چنین فضایی مایلز مورالس با میگل اوهارا مبارزه میکنه. این صحنه اون استرس و هیجانی که باید رو به مخاطب منتقل نمیکنه و انگار نه انگار که اصلیترین مبارزه فیلمه.
همچنین داستان فیلم تموم نمیشه و شاید بعضیها این رو یه ضد حال بدونن که بعد از اینکه دو ساعت و ربع وقت گذاشتن و انیمیشن رو دیدن، تازه آخرش معلوم میشه که داستان فیلم قراره توی یه فیلم دیگه که سال ۲۰۲۴ منتشر میشه ادامه پیدا کنه و تموم بشه.
یکی از مشکلات بنیادین این فیلم استفاده از مفهوم چندجهانی (Multiverse) هست که توی آثار مارول هم خیلی زیاد شده. در واقع اکثر داستانهای مارول توی یه جهان مارول رخ میده که بخشی از مجموعه جهانهای بزرگتره. اون جهان مارولی که اکثر قصهها توش رخ داده بوده، همون زمین ۶۱۶ هست.
استفاده این سبکی از چندجهانی توی قصه باعث میشه که هم کیفیت قصه کم بشه و هم پیچیدگی بیهوده به قصه اضافه بشه. همچنین چندجهانی به سازندههای انیمیشن این اجازه رو میده که هر جا قصه به جای خطرناکی رسید که نمیتونن جمعش کنن، کل جزئیاتش رو عوض کنن.
مثلا اگه مرد عنکبوتی بمیره، میتونن یه مرد عنکبوتی از یه جهان دیگه وارد قصه کنن. اگه مرد عنکبوتی سفیدپوست بوده، یه مرد عنکبوتی از یه جهان دیگه وارد کنن که سیاهپوسته یا ژاپنیه. این کارها گاهی اوقات باعث میشه مخاطب نتونه اون طور که باید درگیر شخصیتها یا قصه بشه؛ چون هر کدومشون میتونن یه دفعه به طور کامل تغییر کنن، چون بعد از مدتی یه نسخه جدید از یه جهان دیگه وارد قصه میشه!
میخوام یه پیشنهاد در رابطه با انیمیشن سازی بهتون بدم. اگه شما هم به دنبال ساخت انیمیشن خودتون هستید، پکیج نجات بخش انیماتورها به شدت بهتون پیشنهاد میشه. خب بریم برای ادامه و حرف پایانی!
حرف پایانی
توی این مقاله انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» رو معرفی و تحلیل کردیم. توی بخش اول در مورد شخصیت اصلی این انیمیشن توضیح دادیم. توی بخش دوم به تولید این انیمیشن پرداختیم و توی بخش بعدی قصه انیمیشن رو گفتیم. توی بخش چهارم و پنجم هم نقاط قوت و ضعف انیمیشن رو توضیح دادیم. خب قبل از اینکه ادامه حرف پایانی رو بخونید اول تریلر فیلم رو ببنید و بعد ادامه بدید!!!
خب بریم ادامه رو بخونیم!!! مهمترین نقاط قوت انیمیشن موسیقی متن، شخصیتپردازیها و باورپذیری داستانه و مهمترین نقطه ضعف انیمیشن اینه که داستان کنده و دیر به نقطه اوج میرسه. در کل تماشای این انیمیشن پرفروش رو به شما توصیه میکنیم.
نمره آیامدیبی این انیمیشن ۸.۹ از ۱۰ و نمره روتن تومیتوز ۹۶ از ۱۰۰ هست و همچنین ۹۷ درصد از کاربرهای گوگل که این انیمیشن رو دیدن، گفتن که این انیمیشن رو دوست داشتن.
دنیای انیمیشن ها دنیای جذابیه ،مخصوصا اگه یه مقداری بهش علاقه هم داشته باشی که دیگه غرق میشی توی این دنیا ! اگر از معرفی انیمیشن ها لذت میبری حتما توی بخش نظرات بهمون بگو تا بیشتر در این مورد مقاله منتشر کنیم . اگر از این مقاله خوشت اومد بهت پیشنهاد میکنم مقاله های زیر رو هم مطالعه کنی :
1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
1 مرداد, 1402
یا خدا مگه سری دوش اکران شده؟؟؟ چرا من خبر نداشتممممممم