ریگ بندی مایا

ترفند های ریگ بندی در مایا

2,875

انیمیشن و ریگ بندی مایا

مایا (maya) یکی از قدرتمند ترین نرم افزار های ساخت انیمیشن های سه بعدی است که قابلیت های فراوانی را در اختیار کاربر قرار می دهد. برای قسمت ریگ بندی کاراکتر در نرم افزار مایا امکانات بسیار بالایی در اختیار متخصص ریگ بندی قرار می گیرد که این ویژگی باعث تبدیل شدن ریگ بندی مایا به یکی از قوی ترین ریگ بندی ها می شود. ولی با تمام این نکات و امکانات باز هم ترفندهایی برای راحتی و بهینه شدن و همچنین بهبود کار وجود دارد. در این مقاله شما با هشت ترفند در این زمینه آشنا می شوید.

ارزیابی اجزای مختلف ریگ بندی با استفاده از فرآیند های موازی

هر یک از بخشهای ریگ بندی خود را به صورتی تنظیم کنید تا فقط بخش خود را نشان دهند. از نسخه 2016 نرم افزار مایا. شبیه سازی در این نرم افزار قابلیت این را دارد که فرآیند های مختلف را به صورت مولتی ترد (multithread) و موازی بر روی هسته های پردازنده اجرا کند. با استفاده از این ویژگی شما برای شبیه سازی سریع و بهینه تر می توانید اجزای مختلف ریگ خود را از یک دیگر جدا کنید و به این صورت به هر بخش اختصاص دهید که هر کدام در یک پنجره جداگانه نمایش داده شوند.

استفاده از شکل های ترکیبی (blend shape)

blend shape ریگ بندی مایا

از مش های صورت کاراکتر خود در ریگ بندی مایا داپلیکیت بگیرید و تمام فعالیت ها و اعمال ریگ بندی خود را بر روی مش جدید اعمال کنید. مش اصلی تشکیل دهنده ساختار کاراکتر را دست نخورده رها کنید و فقط درقسمت فک و گردن بر روی آن تغییرات را اعمال کنید. این کار را برای تمامی اجزای کاراکتر که به تغییر شکل و دفورمشدن نیاز دارند نیز انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه  آشنایی با ریگ بندی در مایا

جایگذاری مفاصل با توجه به آناتومی

جای گذاری اتصالات و مفاصل در نزدیک ترین حالت به موقعیت واقعی خود در آناتومی مرجع (برای دانستن آناتومی مرجع به این مقاله مراجعه کنید) تغیر شکل و دفورمیشن را بسیار بهبود می بخشد؛ البته استثنائاتی نیز در این زمینه وجود دارد. برای مثال بهتر است که مفاصل ستون فقرات و آرنج ها از حالت طبیعی نزدیک تر به سطح پوست باشند تا اینکه در مرکز قرار گیرند. این کار تغییر شکل در حالت دوران به طرفین را برای پوست بهبود می دهد.

خط مماس اتوماتیک بدون وزن

اگر که می خواهید که هنگامی که کی فریم های میانی (in-betweens keyframes) را قرار می دهید درون یابی دقیق تری توسط خود سیستم میان کی فریم ها انجام شود تیک Weighted Tangents را در منوی Animation preferences بردارید. استفاده از Weighted Tangents ویرایش منحنی ها را هنگام انیمیت و حتی ریگ بندی مایا، سخت و خسته کننده می کند.

از مداد روغنی Grease Pencil استفاده کنید

ابزار مداد روغنی ابزار بسیار کاربردی برای ساخت یک ویژن بر روی اشکال اصلی در ریگ بندی مایا است. شما می توانید یک لایه پوست پیازی (onion skin) بر روی ریگ بندی و یا انیمیت خود بسازید تا در فرم های بعدی مشاهده کنید تا در فریم قبلی چه حالتی وجود داشته است. این کار برای ساخت overlap کاربرد دارد.

کی فریم سازی با استفاده از کلید وسط موس (middle-click Keyframing)

هنگامی که برای دو موقعیت کلیدی کی فریم می سازید؛ برای مثال یک کی فریم در فریم صفرم و کی فریم دیگر در فریم دهم، شاید که بخواهید درون یابی موجود در فریم شماره 9 را دستخوش تغییر کنید(مهم نیست که حرکت خطی باشد و یا اینکه ease-in/ ease-out) و این موقعیت بسیار زودتر اتفاق بیافتد، مثلا در فریم پنجم. اول به فریم نهم بروید و سپس در تایم لاین نرم افزار مایا کلیک وسط موس را فشار دهید و یا به اصطلاح کلیک وسط کنید و آن را بکشید بر روی فریم پنجم سپس کلید S را بفشارید. با اینکار مقدار درون یابی شده موجود در کی فریم نهم را به فریم پنجم منتقل کردید. این ابزار برای ساخت فریم های ثابت و یا نگه داشتن موقعیت عالی است.

پیشنهاد مطالعه  ریگ بندی کاراکتر چگونه است؟

اضافه کردن ویژگی چسبندگی به جسم صلب در ریگ بندی مایا

nCloth ریگ بندی مایا

زمانی که با کاراکتری که می چرخد ویا خم می شود سر و کار دارید لباس موجود بر روی کاراکتر هنگام چرخش ممکن است به سمت بالا جمع شود و یا خمیدگی نا مناسبی داشته باشد. یک ترفند برای پرهیز از این اتفاق این است که مقدار بسیار کمی به کاراکتر با جسم صلب اضافه کنید. چیزی در حدود 0.1  این کار هنگام ریگ بندی مایا باعث می شود که لباس کاراکتر به صورت بسیار نرم به بدن کاراکتر بچسبد و خیلی ملایم بر روی آن حرکت کند و این حرکت آرام باعث می شود تا از جمع شدن لباس جلوگیری شود.

‏استفاده از اکسپرشن ها برای اختصاص لینک پذیری ویژگی های مختلف ریگ بندی مایا

مادامی که شما مقادیر ویژگی های مختلفی از کاراکتر را به دیگر ویژگی ها لینک کردید تا توسط تغییرات یک دیگر کنترل شوند بهتر است از اکسپرشن ها یا همان کد های برنامه نویسی استفاده کنید. این کار بسیار کارا تر و انعطاف پذیر تر از اختصاص لینک به طور معمول است. لابد می پرسید چرا؟ در پاسخ باید بگویم که در ساده ترین حالت استفاده از همچین درایوری برای ویژگی دیگر به سادگی کپی کردن اکسپرشن و paste کردن برای ویژگی دیگر است. یا اینکه درایو شدن یک ویژگی به صورت فقط خطی نباشد و با استفاده از روابط ریاضی تغییرات مقادیر مثلا به صورت نمایی با ویژگی مرجع باشد.

با اینکار شما به راحتی هر چه تمام تر می توانید squash and stretch را مدل سازی و ریگ بندی کنید.به این صورت که با تغییر ارتفاع یک هندلر (handler) عرض یک مکعب ( یا می تواند همان سر باشد) که یکی از ساده ترین اشکال هندسی برای یادگیری است، در نقاط مختلف ارتفاعش تغییر کند.

پیشنهاد مطالعه  بررسی اجمالی ریگ‌بندی ik یا سینماتیک معکوس

کلام آخر

در این مقاله شما با ترفندهایی در رابطه با انیمیت و ریگ بندی مایا آشنا شدید. با استفاده از این ترفند ها شما می توانید سرعت و کیفیت پروژه خود را افزایش دهید. در ادامه با آموزش های دیگر ما در زمینه ریگ بندی همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست

لطفا صبر کنید