موقع خرید دوربینهای DSLR، مردم گاهی از توجه به لنز غافل میشن. لنزها به عنوان چشم دوربین هستن که مشخص میکنن دوربین شما چجوری به سوژه نگاه کنه و چجوری به بهترین نحو اون رو ثبت کنه و نمایش بده. لنز برای تصویربردارها مثل قلمو برای نقاشهاست. همونطور که نقاشها قلموهای مختلفی دارن و اونها رو به دستههای پهن، مدیوم، همه کاره و کوچک تقسیم میکنن، عکاسها هم انواع لنز ها رو به دستههای زیر تقسیمبندی میکنن.
قبل از ورود به اصل مقاله باید بدونیم: تنوع لنزها و خصوصیات تصویری که ایجاد میکنن مستقیم روی خلاقیتهای تصویربردار اثرگذاره و کمک میکنه تا بیننده به خوبی از دریچه نگاه ذهن عکاس/فیلمساز به سوژه نگاه کنه.
با فرض این که به خوبی از ساز و کار دوربین باخبرید، میریم سراغ معرفی لنزهای مختلف. البته در مقاله آشنایی با دوربینهای دیجیتال با فاصله کانونی، دیافراگم و مفاهیم اساسی کار با دوربین آشنا شدیم.
انواع لنز
لنزها تنوع بالایی دارند. یکی از پارامترهایی که میشه انواع لنز ها رو بر اساس اون تقسیمبندی کرد «فاصله کانونی» لنزهاست. بر این مبنا:
- لنز استاندارد (نرمال) و لنزهای بسیار سریع؛ با فاصله کانونی استاندارد و زاویه دید چشم انسان
- لنزهای زاویه باز (واید انگِل)؛ با فاصه کانونی کم و زاویه دید وسیع
- لنزهای تلهفوتو ؛ با فاصله کانونی زیاد
- لنزهای زوم، متغیر و کمکی؛ با فواصل کانونی متغیر
- و برخی لنزهای خاص؛ مثل لنزهای پروسس و سافت فوکوس (با فاصله کانونی متوسط)، ماکرو و فیش آی و غیره.
انواع لنز ها رو میشه بر اساس تنظیمپذیر بودن فاصله کانونی به دو دسته کلی تقسیم کرد:
- لنزهای پرایم – که فاصله کانونیشون ثابته.
- لنزهای زوم– که فاصله کانونیشون متغیر و قابل تنظیمه.
از لحاظ اندازه فاصله کانونی، لنزهای پرایم و زوم هم مدلهای مختلف دارند که عبارتند از:
- لنز نرمال یا استاندارد
- لنز زاویه باز (واید انگِل)
- لنز تلهفوتو
البته لنزهای خاص دیگهای هم وجود داره که در ادامه مقاله با همهی اونها بیشتر آشنا میشیم.
لنز نرمال یا استاندارد
زاویه دید چشم ما حدود کاملا معین و مشخصی نداره و مقدارش بیش از 140 درجهست. اما همه میدان دیدی که این زاویه دید وسیع ایجاد میکنه، به چشم ما واضح نیست. اگه شک دارید، کافیه به روبرو خیره بشید و یک کاغذ نوشتهای رو کنار چشمتون قرار بدید. تا به اون کاغذ توجه نکنید، نوشتههاش رو نمیتونید واضح بخونید. از این صد و چهل درجه، زاویهای برابر با 45 درجه از وضوح نسبی برای چشم ما برخورداره. برای همین دوربینهایی که لنزشون زاویه دید 45 درجه ایجاد میکنن، تصویری شبیه به دیدِ عادی ما دارن و به لنزهای استاندارد یا نرمال مشهورند.
انواع لنز نرمال (استاندارد)
در لنزهای نرمال، فاصله کانونی لنز تقریبا با قطر سنسور همون دوربین برابره. این لنزها به اندازه کافی دقت، قدرت پوششی و سرعت دارن و برای سبکهای مختلف عکاسی مثل خیابانی، فتوژورنالیسم و … مورد استفاده قرار میگیرن. مشهورترین لنزهای استانداردی که عکاسها استفاده میکنن، فاصلههای کانونی ثابتی مثل 50، 85 و 100 میلیمتر دارند که برحسب پرسپکتیو و زاویه دید، تصویری معادل دید انسان رو ضبط میکنن.
اما به طور کلی برای دوربینهای فیلمبرداری 35 میل یا دوربینهای فولفریم DSLR، لنز 50 میلیمتری به عنوان لنز استاندارد شناخته میشه. لنزهای 35، 50، 65 میلیمتری رو هم به عنوان نرمال میشناسیم.
عکاسی با لنز نرمال؛ عکاسان سبکهای عکاسی خیابانی، فتوژورنالیسم و مستند از لنز نرمال زیاد استفاده میکنند. (تصویر بالا با فاصله کانونی 50 و تصویر پائین با فاصله کانونی 35 میلیمتر برداشت شده است)
انواع لنز های نرمال با فاصلههای کانونی بیشتر (85 یا 100 میل) بیشتر برای هدفهای خاص عکاسی مورد استفاده قرار میگیرن و برای اینکه جزئیات پسزمینه نرم به چشم بیاد اپرچر باز هم چاشنی کار میکنن.
لنز واید انگِل
لنزهای زاویه باز یا واید انگِل در عکاسی، حکم اون قلموی پهن رو برای نقاشها داره. نه اینکه سایز لنز بزرگ باشه، نه! بلکه چون فاصله کانونیش کمه میتونه زاویه دید و سطح وسیعتری از منظره رو تحت پوشش قرار بده. یکی از ویژگیهای لنز واید اینه که سوژه رو از دوربین دورتر میبینه و اون رو از چیزی که هست کوچکتر نشون میده.
انواع لنز واید انگِل که فاصله کانونی کمی (42-10 میلیمتر) دارند.
از شگفتیهای لنزهای واید اینه که میتونیم تقریبا نزدیک به سوژه بشیم ولی بکگراند پهن و گسترده نشون داده میشه.
لنزهای واید انگل مساحت بیشتری از صحنه رو نسبت به لنزهای نرمال پوشش میدن و عکاسها برای اینکه حتی بخشی از جزئیات منظره هم از دستشون نره، با میدان وضوح عمیقی که لنز واید ایجاد میکنه به تصاویر دلخواه میرسن.
شاتهایی که با لنز زاویه باز برداشت شدهاند؛ عکاسی منظره و گروههای دستهجمعی از جمله کاربردهای این لنزها هستند.
غالبا لنزهای با فاصله کانونی زیر 45 میل، بین 10 تا 42 میلیمتر لنز واید شناخته میشن. این دسته از انواع لنز ها عمدتاً کوچک، سبک و بسیار دقیقاند. برای تصویربرداری حرفهای از مناظر و دستههای بزرگ از حیوانات یا انسانها لنزهای واید اولین انتخاب عکاسها و تصویربردارهاست. همچنین لنزهای پرایم واید انگل برای عکاسی از بیرونی ساختمونها و فضاهای درونی هم مناسب هست.
لنز تله فوتو
دسته دیگهای از لنزها، لنزهای تلهفوتو هستند. کارشون دقیقا برخلاف کار لنزهای وایده. زاویه دید کمتر و در نتیجه میدان دید کوچکتری رو برای عکسبرداری آماده میکنن. فاصله کانونیشون 100 میلیمتر تا 800 میلیمتر و حتی بالاتره. بعضی از دستهبندیها فاصله کانونی 70 تا 135 میلیمتر رو به عنوان لنزهای تله فوتوی مدیوم دستهبندی کردند؛ این لنزها محبوب عکاسای سبک پرتره هست. لنزهای تلهفوتوی 300 میل و بالاتر هم وجود دارن که به عنوان لنزهای سوپر تلهفوتو شناخته میشن و از لحاظ ظاهری شبیه تلسکوپهای دستیان!
لنز های تله؛ (راست) لنز پرایم تله فوتو با فاصله کانونی ثابت 100 میل (چپ) لنز زوم سوپر تله فوتو
به کمک لنزهای تلهفوتو، فاصله سوژه و عمق تصویر فشردهتر شده و سوژه نسبت به دوربین نزدیکتر نشون داده میشه. در نتیجه سایز سوژه در فریم بزرگتر میشه. این لنزها پسزمینه رو فشردهتر میکنن که باعث میشه احساس کنیم میدان وضوح بسیار کمعمقه.
در موقعیتهایی که عکاس نمیتونه به سوژه نزدیک بشه، لنزهای تلهفوتو عالیان. مثل عکاسی سبک حیات وحش، ورزشی و مستند.
از این لنزها هم برای عکاسی منظره به خصوص زمانی که عکاس بخواد بخش خاصی از یک منظره وسیع رو ثبت کنه، استفاده میشه.
لنز تله فوتو برای عکاسی در سبک حیات وحش، ورزشی و مستند کاربرد دارند
انواع لنزهای پرایم با فاصله کانونی زیاد، مثل لنز تلهفوتو 600 میل، لنزهای گرون، سنگین و بزرگیان که برای حمل دستی اصلا مناسب نیستند. علاوه بر این، ماکزیمم باز شدن اپرچر در این لنزها به اندازه باز شدن لنزهای استاندارد یا واید انگِل پرایم نیست.
تفاوت میان لنز تله فوتو (راست) و لنز واید انگِل (چپ)
لنز پرایم
به عدد بزرگی که روی یک لنز پرایم حک شده دقت کنید. اون عدد فاصله کانونیه که در لنز های پرایم، یک عدد ثابت هست. یعنی به شما امکان عمل زوم به جلو یا زوم به عقب نمیده. برای تصویربرداری نزدیک از سوژه، عکاس مجبوره دوربین رو به سوژه نزدیک کنه، یا صبر کنه سوژه متحرک نزدیکش بشه.
لنز های پرایم فاصله کانونی ثابتی دارند و به صورت پرایم استاندارد، وایدانگل و تلهفوتو و غیره ساخته میشوند.
گفتیم که برای عبور نور از دیافراگم، اپرچر اندازه سوراخ عبور نور رو نشون میده. لنزهای پرایم، اپرچر بسیار باز و بزرگی دارند. سایز اپرچر این لنزها حداکثره و بین f/2.8 تا f/1.2 قرار داره. به لنز پرایم، لنز ثابت یا کامپکت هم گفته میشه.
تصاویر لنزهای پرایم، شارپتره. حتی به اذعان عکاسای حرفهای کیفیت تصاویرشون از بسیاری از لنزهای زوم هم بهتر هست.
فاصلههای کانونی انواع لنز های پرایم بر اساس کاربردشون، متفاوته. مثلا گاهی بجای استفاده از لنز زوم، عکاسهای سبک چهرهنگار (پرتره) از لنز پرایم استاندارد با فاصله کانونی 35 یا 50 میل و عکاسهای با سبک منظره از لنز پرایم واید انگِل با فاصله کانونی کمتر از 20 میلیمتر استفاده میکنن. لنزهای پرایم موجود در بازار در فاصله کانونیهای مختلف ساخته شدن تا اگه کسی بخواد سبک خاصی از عکاسی رو تجربه کنه، گزینههای انتخابی فراوونی داشته باشه. لنزهای پرایم نرمال، واید انگِل و تلهفوتو از جمله لنزهای پرایم متداول عکاسی هستند.
لنز زوم
لنزهای پرایم همون لنزهاییان که فاصله کانونیشون ثابته و نمیتونن عملیات زومینگ رو انجام بِدن. با اختراع لنز زوم، کار برای بسیاری از عکاسها راحت شد. انواع لنز زوم متشکل از عدسیهای همگرا و واگرای مهندسی شده این قابلیت رو داره تا همه چیز رو با هم داشته باشه. یعنی با یه تنظیم ساده میتونه در محدودههای مختلف فاصله کانونی مثل لنز نرمال، تله فوتو و لنز باز و حتی اولترا واید عمل کنه. این همه قابلیت رو در یک لنز جمع کردن، طبیعتا پیچیدگیهایی رو هم برای کار باهاش به همراه داره.
لنز زوم که در محدودههای مختلف از فاصله کانونی ساخته میشود و قابلیت زوم به جلو و عقب را دارد.
لنزهای زوم هم تنوع بالایی دارند و هم گرون قیمتاند. بعضی از انواع لنز زوم محدوده نرمال تا واید رو پشتیبانی میکنن و بعضی هم قابلیت محدود شدهتری دارند. به این معنی که مثلا لنز در بازهی 17 تا 35 میلیمتری فاصله کانونی ساخته میشه و به عنوان لنز زوم واید شناخته میشه. لنزهای زوم 70-24 میل، 200-80 میل هم از جمله محصولات متنوع این طیف از عدسیها هستند.
کاربرد لنز زوم با تغییر زوم دستگاه- عکاس: Beth Forester
مقایسه لنزهای پرایم و زوم
اگه بخواهیم نگاهی گذرا به تفاوتهای لنز پرایم و زوم داشته باشیم باید بگیم:
- لنزهای پرایم نسبت به زوم، جمع و جورتره و کار با اون پیچیدگی کمتری داره.
- لنزهای پرایم نسبت به لنزهای زوم دقیقترند و تصاویر شارپتری ارائه میدن.
- اپرچر بازتر لنزهای پرایم امکان انجام تکنیکهای مختلف عکاسی مثل بوکه رو فراهم میکنه.
- به خاطر اعوجاج تصویر (distortion) کیفیت تصویر لنزهای زوم (معمولا) از لنزهای پرایم پائینتره.
- معمولا از لحاظ اقتصادی پرایمها به صرفهتر هستن.
- لنزهای زوم به خاطر ابزار مکانیکی بکار رفته در اون سنگین تر هستن.
دیگر لنزهای خاص
لنز ماکرو
لنز ماکرو برای نشون دادن جزئیاتی از سوژههای ریز و کوچک به کار میره. به کمک این لنزها (مثل لنز Canon EF-S 60mm F/2.8 یا Nikon 105mm f/2.8G) میشه در حدّ سانتیمتر به سوژه نزدیک شد. سوژه تصویر هم بسیار بزرگتر از اون چیزی که در حقیقت هست نمایش داده میشه.
لنزهای ماکرو برای عکاسی از فواصل بسیار نزدیک یا از اجسام ریز و پرداختن به جزئیات یک سوژه کاربرد دارند. (اسامی عکاسان به ترتیب از بالا به پائین Jacek Dylag، Daniel Norin و Thomas Kinto)
عمق میدان وضوح در لنز ماکرو بسیار کمه. استفاده از لنزهای ماکرو برای ثبت نماهای بسیار بسته از سوژههای کوچک مثل سکه و جواهرات، غذاها، گلها و حشرات بسیار متداوله. پیشنهاد میشه برای عکس گرفتن از این سوژههای کوچک از تنظیمات زیر استفاده بشه:
سوژه پیشنهادی | فاصله تقریبی برای بزرگنمایی 1:1 | فاصله کانونی |
تمبرها، سکهها و جواهرات | 20 سانتیمتر | 50 میلیمتر |
حشرات ریز، گلها و تصاویر پرتره | 30 سانتیمتر | 100 میلیمتر |
حشرات بزرگتر و خزندهها مثل حلزون | 50 سانتیمتر | 160 میلیمتر |
لنز چشم ماهی (فیش آی)
لنز چشم ماهی (فیش آی) جزو انواع لنز های تخصصی واید انگِل محسوب میشه که بازهی فاصله کانونیاش بین 7 تا 16 میلیمتر متغیره. این لنز میتونه با تغییر خطهای صاف یک تصویر واید به شکل خمیده، مجموعهای از جزئیات رو به شکلی هنری نمایش بده. اعوجاج تصویری که لنز چشم ماهی ایجاد میکنه یک سبک خاص عکاسی شناخته میشه و برای چشم ما غیرعادی جلوه میکنه. گاهی اوقات لنزهای فیش آی میتونن با انحراف پرسپکتیو و ساخت یک عکس 180 درجه، تصاویری بیضوی، محدب و دایرهای شکل بسازن. برای یک سنسور فولفریم، فاصله کانونی لنز فیشآی باید زیر 23 میل باشه.
لنز چشم ماهی با فاصله کانونی کمتر از 23 میلیمتر، خطوط صاف را به منحنی تبدیل میکند و تصاویری خیرهکننده میسازد.
تصویر پانوراما (180 درجه) از مسجد نصیرالملک شیراز که با لنز فیش آی برداشت شده است. عکاس: محمدرضا دومیری گنجی
لنزهای پروسس
لنزهای پروسس، لنزهایی هستند که در درجه اول برای صنعت گرافیک طراحی و ساخته شدند. تاکید اصلی در این لنزها روی واضحنماییه. به کمک این لنزها، رنگها با کیفیت بالا جدا میشن و میشه با رونوشت گرفتن از فیلم منفی (نگاتیوها) تو صنعت عکاسی حکاکی حرفهای عکسبرداری کرد. لنزهای پروسس نسبتاً کند هستن (حداکثر اپرچر اونها f/9 هست)، و قدرت پوششیشون کمه. این لنزها طوری ساخته شدن که برای عکاسی از نزدیک دارای میدان مسطح، گزینه فوقالعادهای به حساب بیان. به عبارتی روی یکنواختی فوکوس تصویر تاکید شده و اعوجاج بسیار کمی دارن. این لنزها برای عکاسی از سوژههای دوبعدی (مثل اسکناس، صفحات روزنامه و غیره) بینظیرن. اگه کُندی لنزهای پروسس مانع کار نشه حتی برای عکاسی تجاری و کلوزآپ هم قابل استفادهاند.
لنزهای پروسس تصاویر را با نسبت بزرگنمایی 1:1 به صورت یکنواخت و بدون اعوجاج ثبت میکنند (تصویر بالا)
لنزهای فوکوس نرم (Soft focus)
در مقاله آشنایی با ساختار دوربین با این لنز آشنا شدیم. لنزهای فوکوس نرم کاملا تخصصیاند وبرای عکاسی معمولی به کار نمیرن. این لنز از کنتراست تصویر کم میکنه و تمام نقاط واضح با یک هالهی ناواضح و نرم احاطه میشه. در نتیجه تصویر نهایی نه کاملا واضحه و نه کاملا مات. لنزهای فوکوس نرم، به خصوص برای عکاسی از سوژههای پُر کنتراست که نور از پشت میتابه یا ثبت پرتره (با هدف اینکه کیفیت ناواضح باشه) مناسبند.
لنز سافت فوکوس با ایجاد موشن بلار و هالهای روشن درون جزئیات یک قاب و اطراف سوژه، تصویر را نرم و غیر شارپ نشان میدهد.
لنزهای اسپلیت دیوپتر
لنزهای اسپلیت دیوپتر فناوری ساخت خاصی دارند. این لنزها جوری ساخته شدند که انگار یک چشم دو تصویر دور و نزدیک رو هم زمان بتونه واضح ببینه. در حالی که این اتفاق با چشم سر انسان ممکن نیست اتفاق بیافته. همین الان که شما این متن رو می خونید، پشت صفحه اسکرین برای چشمتون تار دیده میشه. لنزهای اسپلیت دیوپتر از یه شیشه محدب نصف شده ساخته شدند که به لنز اصلی میچسبن تا تصویری خارقالعاده به وجود بیاد. تصویری که بیننده رو با تعجب مواجه میکنه و ذهنش رو وادار به فکر؛ در نتیجه حس تشویش و اضطراب رو ایجاد میکنه.
یک لنز اسپلیت از اتصال دو عدسی در کنار هم ساخته شده تا در نماهایی که پرسپکتیو معنادار وجود دارد، هم سوژه نزدیک به دوربین و هم سوژه دورتر همزمان به وضوح دیده شوند.
اسپلیت دیوپتر در یک فریم به صورت همزمان دو تصویر واضح رو ثبت میکنه؛ نصف تصویر نزدیکتر و با فوکوس کم عمق و نیمه دیگه، دورتر که توهم فوکوس عمیق رو ایجاد میکنه. ممکنه تو نگاه اول متوجه این نما نشیم اما اگه به فوکوس نبودن فضای بین دو تصویر چپ و راست (یا بالا و پائین) توجه کنیم متوجه بکار رفتن لنز اسپلیت میشیم. قاعدتا کاربرد این لنز تو صنعت فیلمسازیه. انتخاب این لنز کاملا به سبک کارگردان، ژانر فیلم، محتوای داستان در اون سکانس و عوامل دراماتیک دیگه بستگی داره. به طور کلی از این لنز تو صحنههایی استفاده شده که انتقال حس و بازی دو سوژه (یکی تو پسزمینه و دیگری جلوی دوربین) هر دو به یک میزان اهمیت داشت و رابطهی بینشون در اون لحظه خاص باید برجستهتر میشد. تارانتینو یکی از کارگردانایی هست که از این لنز تو کارهاش زیاد استفاده کرده.
کاربردهای سینمایی لنز اسپلیت دیوپتر ؛ بسته به نوع فریمبندی نما، لنز در چپ و راست یا بالا و پائین قاب قرار گرفته و در نقطه فوکوس دوربین قرار میگیرند.
لنزهای متغیر
لنزهای متغیر از تلفیق دو یا سه فاصلهی کانونی ثابت با همدیگه به وجود میان و میتونن قابل تعویض هم باشن. لنزهای قدیمی 100 سال چنین تکنولوژیای داشتند. امروزه مدلهای کلاسیک ولی امروزی این لنزها سریهای متغیر لنزهای کوکه (Cooke) و نپتون (Neptune) هستند. مثلا در مدل Cooke Convertible Series X,V با دیافراگم f/68 فاصلهی کانونی برابر 12.5 اینچ هست و با نصب کردن لنزهای جلویی (13 اینچ) و پشتی (16 اینچ)، دیافراگمها به ترتیب به f/16 و f/12.5 میرسه. لنزهای کوکه به خصوص در هالیوود کاربرد زیادی دارن، البته قیمت خیلی بالایی دارن. تصویری که از لنزهای کوکه بدست میاد عموما شارپ، ظریف و نرمه که به خاطر کنتراست بالا و بُعدی که به سوژه میده به چشم بیننده خیلی خوب میاد. بوکههایی که در بکگراند تصاویر با لنز کوکه دیده میشه به صورت شکل چند ضلعیه (مثل شش ضلعی) و به خاطر ظرافتهایی که داره از بوکههای سایر لنزها متمایزه.
لنز متغیر یکی از محصولات برند کوکه است که تصویری شفاف، روشن و با کنتراست زیاد نمایش میدهد.
در مدل نپتون- محصول لوموگرافی– سه لنز جداگانه با فاصله کانونی ثابت 35، 50 و 80 میل به جای هم قابل تعویضن و از قالبهایی که شکلهای متفاوت بوکه رو ایجاد میکنه (مثل شکل زیر) به عنوان یه قابلیت جانبی استفاده شده. از تکنولوژی لنزهای متغیر در ساخت دوربینهای کامپکت هم استفاده میشه.
تصاویری از کاربرد لنز های متغیر نپتون (محصول لوموگرافی) که سه لنز پرایم با فواصل کانونی 35، 50 و 80 میلیمتر قابل تعویض دارد.
تنوع در شکل بوکهها که با قرار دادن یک تراشه بر روی اپرچر در لنز متغیر نپتون ایجاد میشود.
لنزهای پارفوکال
لنزهای پارفوکال، لنزهایی هستند که وقتی فاصله کانونی (یا زوم دوربین) رو تغییر میدید، همچنان روی سوژه مدنظرتون فوکوس بمونن. عموما لنزهای سینمایی، لنزهای پارفوکال هستن تا موقع زوم کردن وسط فیلمبرداری فوکوس سوژه و تمرکز بیننده از بین نره. یعنی مستقل از فاصله کانونی، فوکوس ثابت میمونه. در حالی که این قابلیت روی لنز دوربینهای عکاسی کمتر وجود داره و لازم هست با تغییر فاصله کانونی، فوکوس هم تنظیم بشه.
لنزهای سینمایی همگی لنزهای پارفوکال (فوکوس ثابت) هستند.
با تغییر زوم لنز پارفوکال حین فیلمبرداری، فوکوس از روی سوژه برداشته نمیشود.
لنز تیلت شیفت
لنزهای تیلت شیفت برای اجرای فوکوسهایی افراطی تو تصاویر استفاده کاربرد دارن. این لنزها جهت و موقعیت لنز رو نسبت به سنسور تصویر تغییر میده. در حالت عادی، لنز و سنسور به صورت موازی و روی یک محور، روبروی هم قرار دارن. اما با کمک لنز تیلت شیفت، که میتونه مکان لنز و حتی زاویه اون رو نسبت به سنسور در جهتهای مختلف تغییر بده، فوکوس تمام صفحه تغییر کنه. چیزی که ازش به عنوان قانون شایمفلوگ (Scheimpflug principle) یاد میشه.
لنز تیلتشیفت میتواند در جهت افقی و عمودی (شیفت) و یا به صورت زاویهای (تیلت) تغییر کند و تصاویر منحصربفردی را بسازد.
با تغییر زاویه صفحه بین لنز و سنسور دوربین، میشه مقیاس و میزان فوکوس و عمق میدان رو تغییر داد. تغییر مقیاس باعث میشه تصاویری که میگیرید به صورت مینیاتوری دیده بشن. تغییر زاویه صفحه (تیلت) یا جابجا کردن لنز (چپ و راست یا بالا و پائین کردن اصطلاحا شیفت) هم باعث میشه ماتی بکگراند سوژه به حداقل یا حداکثر میل کنه و تصاویر با فرمتی که هست نمایش داده بشه. برای همینه که یکی از طرفدارهای پر و پاقرص لنزهای تیلت شیفت، معمارها و عکاسهای معماری هستند.
لنز تیلتشیفت برای عکسبرداری از سوژهها به صورت مینیاتور، ثبت تصاویر پانوراما و غیره کاربرد دارد.
از جمله قابلیتهای لنز تیلت شیفت میشه به موارد زیر اشاره کرد:
- اصلاح خطوط همگرای عمودی
- برای ثبت عکسهای طبیعی مثل مناظر پانوراما
- ثبت تصاویری مینیاتوری (با قابلیت تغییر مقیاس لنز)
- مات کردن انتخابی بخشهایی از تصویر
لنز تیلت شیفت یک مدل اصلاح شدهای هم به نام لنز دیکینایزر (Deakinizer lens) داره. لنز دیکینایزر اختراع راجر دیکینز، فیلمبردار بزرگ تاریخ سینما هست. این لنز اختصاصاً برای اندرو دامینیک، کارگردان فیلم درام وسترن ترور جسی جیمز بهدست رابرت فورد بزدل ساخته شد. اما لنز دیکینایزر چه چیزی رو در لنز تیلت شیفت عوض کرده؟
راجر دیکینز، تصویربردار مطرح انگلیسی و مبدع لنز دیکینایزر
لنز دیکینایزر به تصویر، عناصر بصری خاصی مثل پراش (شکست) رنگی و یا سایه روشن در اطراف لبهها ایجاد میکنه. تصویری که لنز دیکینایزر به ما میده، بافت نرم و خاصی داره و حس نقص و عدم تکامل رو القا میکنه.
لنز دیکینایزر یکی از انواع لنزهای تیلتشیفت است که با ایجاد یک مرکز وضوح در تصویر و اعوجاج شدید در اطراف سوژه و پسزمینه آن، حسهای مختلفی را ایجاد میکند.
اینها بود فهرستی از لنزهای پرکاربرد و بعضاً خاص که در عکاسی و فیلمبرداری مورد استفاده قرار میگیرن. البته تکنولوژی روز به روز نوآوریهای جدیدی با خودش داره؛ پس میتونیم منتظر شگفتیهای دیگهای از دنیای لنز و بروزرسانیهای بعدی این مقاله باشیم.
استوری بورد اولین مرحلهای ایست که متن به تصویر تبدیل میشه. درست جایی که تصورات ذهنی روی کاغذ میاد تا کم کم شکل و شمایل فیلم به خودش بگیره. درک درست از اصول داستانگویی و روایت تصویری مهمترین ویژگی یک طراح استوری بورده. در دوره آموزشی مبانی استوری بورد نوشیکا با اصول فیلمسازی بیشتر آشنا میشید و گام به گام مراحل طراحی استوری بورد از فیلمنامه تا ساخت انیمیاتیک را میآموزید. دورههای مهارتی نوشیکا به شما کمک میکنه تا مهارتهای ساخت انیمیشن را درست و اصولی یاد بگیرید.
وقتی اینجایی یه معنی بیشتر نمی تونه داشته باشه یعنی تو هم مثل ما عاشق انیمیشن و انیمیشنسازی هستی و اول راهی، اما نمی دونی از کجا باید شروع کنی؟ ما برای شما یه مقاله ویژه آماده کردیم و سعی کردیم به تمام سوالات شما درباره انیمیشن و یادگیری انیمیشن توضیح بدیم.
یعنی برای انیمیشنساز شدن فقط یک کلیک فاصله داری!
تنها کاری که باید بکنی اینه که روی شروع کلیک کنی
3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
4 بهمن, 1400
مقاله کلی و خوبی بود فقط باید توجه داشت که واید، نرمال یا تله بودن لنز ها به اندازه گیت هر دوربین بستگی داره مثلن لنز ۵۰ برای یک دوربین فول فریم نرمال حساب میشه ولی برای یک دوربین با اندازه گیت ۶*۶ واید و برای یک دوربین با اندازه گیت 3/4 یا سوپر ۳۵- یک لنز تله محسوب میشه.
4 بهمن, 1400
درسته دوست خوبم
معمولاً در آموزش عوامل مداخلهگر رو ایزوله میکنن و موضوع مورد بررسی رو اصل قرار میدن
در این بحث هم مبنا بر استفاده از لنزهای متغیر، روی یک Body یکسان قرار گرفت تا مخاطب، به عنوان کسی که اولین بار با مباحث آشنا میشه بتونه دید ملموس تری پیدا کنه نسبت به موضوع
فرمایش شما در دنیای واقعی و حرفهای کاملاً درسته؛ چون پارامتر سنسور هم به کار اضافه میشه
در هرصورت بینهایت ممنون از به اشتراک گذاری دانشتون
26 شهریور, 1400
عالی