انیمیت سیکل حرکتی

در انیمیشن راه بروید!

14,647

به نام خالق زیبایی ها
با مجموعه کمک حال انیماتور در خدمت شما عزیزان نوشیکایی هستیم همانطور که می دانید در مقاله های قبلی به طور کامل در مورد قوانین دوازده گانه انیمیشن که توسط انیماتور های دیزنی برای نخستین بار عنوان شد، صحبت کردیم. لذا زمان آن فرارسیده است از این قوانین در انیمیت خود بهره ببرید. در این بخش از سری مجموعه ی کمک حال انیماتور به مباحث پیشرفته تری از انیمیت دو بعدی ورود خواهیم کرد. با ما در این مسیر طولانی همراه باشید.   انیمیت سیکل حرکتی

خلاصه مقاله

در این مقاله ایتدا به اهمیت موضوع راه رفتن در انیمیت خواهیم پرداخت به این ترتیب که در ابتدا تعریفی از انیمیت سیکل حرکتی یا همان انیمیت راه رفتن بیان می کنیم و در نهایت در این مقاله شروع به انیمیت پا های کاراکتر خواهیم کرد. مطالبی به نحوی عنوان شده که به راحتی در ذهن نقش ببندد پس با دقت مطالعه کنید. همچنین در این مقاله و مقاله های بعدی سعی می شود به نوبت مطالب دسته بندی شده و کامل در اختیار شما قرار بگیرد پس منتظر مقاله های بعدی در همین سایت جهت تکمیل این مقاله باشید.

انیمیت سیکل حرکتی

تعاریف و بیان مفاهیم

راه رفتن یکی از بخش های اصلی نقل و انتقال بدن در میان موجودات زنده، از جمله انسان به شمار می رود. راه رفتن با توجه به عواملی مانند قد، وزن، جنسیت، سن، سطح زمین، فرهنگ و تناسب اندام، می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.   انیمیت سیکل حرکتی

 زبان بدن، بیشتر از چیزی که به نظر می رسد دربارۀ شخصیت انسان به ما اطلاعات می دهد. یکی از مواردی که بسیاری از خصوصیات انسان را آشکار مي کند طرز راه رفتن اوست. هر فرد و شخصیت، مدل منحصر به فردی برای راه رفتن دارد، به گونه ای که تنها با دیدن راه رفتن آن شخص، از فاصلة دور می توانیم او را بشناسیم.    انیمیت سیکل حرکتی

ریچارد ویلیامز به نقل از کن هریس (Ken Harris) این گونه توصیه می کند: «راه رفتن، اولین چیزی است که باید یاد گرفت. انواع مختلف راه رفتن را یاد بگیر، چون درست در آوردن این حرکت سخت ترین کار است.»     انیمیت سیکل حرکتی

راه رفتن نوعی ایجاد عدم تعادل و سپس تعادل است. انسان برای راه رفتن، بدن را به جلو خم می کند و با جلو بردن یك پا، تعادل خودش را حفظ می کند. راه رفتن، یك روند به زمین افتادن و به موقع و درست، جلوی این اتفاق را گرفتن است.    انیمیت سیکل حرکتی

اگر پای مان را زمین نگذاریم، با صورت به زمین می خوریم، به طور دقیق تر، ما بالاتنه را جلو می دهیم، یك پا را درست به موقع جلو می بریم تا جلوی افتادنمان را بگیریم. هر چقدر راه رفتن آهسته تر باشد، تعادل بیشتری داریم و برعکس؛ به دلیل این که کوچ كترین موانع، تعادل انسان را به  هم مي زند؛ به طور ناخودآگاه پای مان را به کمترین میزان از زمین بلند می کنیم.

پیشنهاد مطالعه  چگونه یک نویسنده شویم؟ (قسمت دوم- پرورش ایده و خیال)

همان طور که نوع شخصیت، روی راه رفتن تأثیر می گذارد، حالات روحی در لحظه نیز می تواند موجب تغییر در طرز راه رفتن شود. آرت بابیت (Art Babbitt) نخستین کسی بود که راه رفتن عادی یا راه رفتن کلیشه ای را در انیمیشن ترک کرد. او مسلماَ متخصص بزرگی در راه رفتن ابداعی است؛ شهرتش به خاطر راه رفتن عجیب و غریبی است که برای گوفی طراحی کرده بود و از گوفی یك ستاره ساخت. گوفی حتی وارونه قدم برمی دارد! آرت بابیت کاری می کرد که این حرکات  قابل قبول به نظر برسند. او همیشه می گفت: «انیمیشن رسانه ای خیلی استثنایی است؛ ما می توانیم حرکاتی را بسازیم که احتمالا هیچ انسانی قادر به انجامش نیست و آن را به گونه ای رسم کنیم که متقاعد کننده به نظر برسد.»     انیمیت سیکل حرکتی

انیمیت سیکل حرکتی

راه رفتن متفاوت اشخاص

راه رفتن در انسان ها با هم تفاوت دارد. هیچ دو نفری شبیه به هم راه نمی روند. هر شخص بسته به ویژگی های فردی اش، نوع منحصر به فردی برای راه رفتن خود دارد. حتی جزئیات خیلی کوچك در نوع حرکت و راه رفتن می توانند همه چیز را تغییر دهند. در هر حرکت راه رفتن، اطلاعات زیادی وجود دارد. سعی کنید راه رفتن انسان های مختلف را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان یك انیماتور، برای نشان دادن مؤلفه هاي شخصیتی یك کاراکتر باید بتوانید ویژگی های اخلاقی او را درون راه رفتنش نشان دهید. بازیگران سینما نیز سعی می کنند شخصیت درونی یك کاراکتر را با فرض این که چگونه راه می رود نشان دهند.

پیشنهاد مطالعه  صداگذاری در نرم افزار Premiere Pro

انیمیت سیکل حرکتی

انیمیت سیکل حرکتی

تفاوت راه رفتن در مرد ها و زن ها

 زن ها اکثرا با ساق های نزدیك به هم راه می روند که ازکشاله ی ران به هم نزدیك است و در نتیجه بدن و سر، کمتر بالا و پایین می رود. در حالی که مردها پاهای شان را با فاصله از هم حرکت می دهند. بنابراین در هر حرکت شان، بستگی به میزان باز و بلند بودن قدم ها، سر بالا و پایین می رود.

انیمیت سیکل حرکتی

انیمیت سیکل حرکتی

انیمیت سیکل حرکتی در پا ها

برای انیمیت سیکل حرکتی در حالت تکرار شونده (Loop)، در ابتدا دو کی فریمی را که هر دو پا، یکی پنجه و دیگری پاشنه پا با زمین تماس دارند طراحی کرده و اسم این کی فریم ها را تماس که در اصطلاح (contact) گفته می شود می گذاریم.

کی فریم بعدی که میان این دو کی فریم قرار دارد(in between) حالت عبوری حرکت است. یك پا در حالت عمودی و پای دیگر به جلو خم می شود. در این حالت که پای پشت، خم شده است؛ باسن به سمت پشت می چرخد و شکم به حالت سه رخ رو به دوربین قرار می گیرد.

کی فریم های بعدی بین این دو حالت ترسیم می شوند. بعد از حالت تماس، بدن پایین می آید و وزن بلافاصله روی یک پا می افتد، پا خم شده و جرم بدن پایین می آید. در این حالت وزن کاراکتر احساس می شود. بعد از کی فریم عبوری، پای خم شده به جلو می رود و پایی که به حالت عمودی قرار داشت، روی پنجه به جلو خم می شود؛ در این حالت جرم بدن به سمت بالا کشیده می شود و در واقع پا بدن را به سمت جلو حرکت می دهد.

پیشنهاد مطالعه  در های منطق را ببندید و در های تخیل را باز کنید، فقط با پرسیدن یک سوال "چه می شد اگر"

انیمیت سیکل حرکتی

انیمیت سیکل حرکتی

آینده طور

این بخش را در همین جا به پایان می رسانیم. در مقاله های بعدی به ادامه مبحث باز خواهیم گشت و سعی خواهیم کرد ساده و روان مبحث انیمیت سیکل حرکتی را برایتان باز گو کنیم.
به امید توفیق روز افزون.

14 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • از طرف:مدرسه محمود فقیهی

    16 آذر, 1401

    خدایا چرا رشته انیمیشن(پویا نمایی) آنقدر سخته😭😭😭😖😖😖

    • امیرحسین دهزاد

      17 آذر, 1401

      🙂

  • محمد مهدی

    23 آبان, 1401

    سلام ببخشید من دانش آموز رشته انیمشن سال دهم هستم و میخواستم بدونم که چه زمانی میتونم وارد بازارکار بشم و چه دانشگاهی بهتره برای انتخواب و یا اصلا بورسیه ای وجود داره برای قبولی در دانشگاه های خارج کشور
    من طراحیم خیلی خوبه و دوره مبانی هنر های تجسمی هم تموم کردم و حدقال به عنوان یک هنرمند خوب توی رده سنی خودم هستم و میخوام که توی انیمشن هم مثل سبک طراحی سیاه قلم خوب باشم
    ولی خب با مشگلات مالی مواجه هستم و میخوام هرچه زودتر وارد بازارکار این حوضه بشم برای همین پرسیدم چقدر زمان میبره در بهترین حالت

    • امیرحسین دهزاد

      26 آبان, 1401

      زمانی در دانشگاه تهران با مرحوم ابوالحسنی (تهیه‌کننده دیرین دیرین) بودیم، نوجوونی 16 ساله با مادرش پیش ما اومد. بعد از صحبت کوتاه فهمیدیم که انیمیت در موهو رو شروع کرده. آقای ابوالحسنی بهش گفت تمرین کن، هر موقع مهارتت بیشتر شد بیا توی دیرین دیرین برات جا هست. من به انیماتورهای خوب نیاز دارم.
      بماند که ابوالحسنی عزیز، مرحوم شد و دیرین دیرین تعطیل؛ ولی اینکه اگر مهارتت کافی باشه هر موقع و با هر سنی میتونی وارد بازارکار بشی.
      مهارت شما هست که تعیین کننده میتونه باشه، نه مدرک دانشگاهیتون…

      • محمد مهدی

        23 آذر, 1401

        مرسی خیلی انرژی دادین بهم
        از این به بعد با سرعت و برنامه ریزی بیشتری میرم جلو

  • علی

    29 مرداد, 1400

    سلام ببخشید یه سوال از خدمتتون دارم من با نرم افزار flipa clipa نسخه قدیمیش انیمیشن های جالبی میسازم و فریم به فریم پیش میرم یکم سخت و وقت گیره این کار میخواستم بدونم در همه نرم افزار های انیمیشن سازی باید فریم به فریم پیش رفت و انقدر وقت گذاشت یا راه ساده تری هم برای انیمیشن سازی هست؟

    • محسن گلچین

      29 مرداد, 1400

      سلام
      خیلی خوبه که با تمام امکاناتی که دارید شروع ساخت انیمیشن کردید همین نشون میده علاقه و توانایی زیادی تو این زمینه دارید با پیشترفت کامپوتر ها و سیستم های دیجیتالی الان دیگه انواع مختلف انیمیشن ها را میشه با استفاده و کمک کامپیوترها راحت تر ساخت ولی خوب هنوز هم وقتی از سبک انیمیشن سازی فریم به فریم استفاده زیادی میشه. اگه دوست دارید بیشتر در این زمینه اطلاعات داشته باشید می تونین مقاله «از کجا شروع کنم؟» رو مطالعه کنین.

  • مریم

    27 تیر, 1400

    سلام وقت شما بخیر
    می خواستم بدونم من می تونم از نمونه کار شما دانلود کنم این اجازه رو دارم

    • تیم پشتیبانی نوشیکا

      28 تیر, 1400

      با سلام
      نمونه کار رو میتونید دانلود کنید اما حقوق اش متعلق به مجموعه نوشیکا است

  • امیر

    9 فروردین, 1399

    سلام.نرم افزار clip studio paint چطور هست؟

    • احمد گلچین

      9 فروردین, 1399

      سلام به شما دوست عزیز
      این یک نرم افزار حرفه ای تولید ژاپنه استفاده ویژه اون در طراحی کمیک ها و مانگا‌ها و همچنین انیمیشن های فریم به فریم دو بعدیه.
      یکی از مزایای این نرم افزار استفاده از طراحی وکتور می باشد.
      تنوع بسیار بالای براش ها هم به این نرم افزار قدرت زیادی داده.
      همچنین این نرم افزار به خوبی با سایر ابزار های طراحی مثل قلم های نوری سازگاری داره.

  • عرفان آزرمسا

    27 مهر, 1398

    با سلام خدمت تيم نوشيكا من يك سؤالي داشتم براي شروع انيميشن دقيقا بايد از چه نرم افزاري شروع كرد مخصوصا مبتدي ها بايد چيكار كنن؟

    • محسن گلچین

      27 مهر, 1398

      سلام به شما دوست عزیز
      در پاسخ سوالتون باید بگم شما که در ابتدای این راه هستید باید روی یادگیری اصول انیمیشن تمرکز کنید. و بعد از اون می تونید برای پیاده کردن این اصول و ساخت انیمیشن بنا به نیازتون نرم افزار ها رو یاد بگیرید. انیمیشن مجموعه از هنرهاست و نرم افزار ها ابزار کار این رشته هنری. به همین دلیل اول باید با اصول این هنر آشنا بشین بعد از اون کار با ابزار ها رو یاد بگیرید.
      مهم ترین چیزی که باید یاد بگیرید اصول انیمیت کردنه. خلاصه بخوام بگم شما با استفاده از این اصول یاد می گیرید که چطور توهم حرکت در مخاطب ایجاد کنید، و قدرت زنده کردن تصاویر رو به دست میارید.
      در مرحله بعدی باید اصول سینما رو یاد بگیرید. کارکرد قصه و روش های روایت داستان، مفهوم قاب و حرکت های دوربین و… از مواردی هستند که در ساخت انیمیشن به اون ها نیاز دارید.
      و در نهایت اصول نقاشی و طراحی، انیمیشن رابطه ی تنگاتنگی با نقاشی داره حتی امروز هم که بیشتر انیمیشن ها بوسیله ی کامپیوتر تولید می شن دونستن اصول نقاشی مثل تئوری رنگ ها، سواد بصری، شناخت آناتومی و … از مهم ترین دانش هایی که برای ساخت یک انیمیشن به کارتون میاد.
      امیدوارم این مطالب به کمک بیاد و استفاده کنین
      ممنون از توجه و نظر لطف تون

    • محسن محمدرضاپورطبری

      27 مهر, 1398

      سلام خدمت شما کاربر گرامی
      انیمیشن سازی حرفه گسترده ای می باشد که برای شروع کار در این زمینه در قدم اول بایستی زمینه کاری خود را مشخص کنید
      برای زمینه های مختلف این حرفه می توان از انیمیشن دو بعدی، انیمیشن سه بعدی، استاپ موشن، اینفوموشن نام برد.
      برای اینفوموشن از نرم افزار افتر افکت استفاده کنید.
      انیمیشن دو بعدی نرم افزار موهو انتخاب مناسبی است.
      در زمینه سه بعدی انتخاب نرم افزار ساده نیست ولی برای شروع مایا به کارتان می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست

لطفا صبر کنید