معرفی و بررسی بازی ارباب حلقه‌ها: گالوم – The Lord of The Rings: Gollum

974

ارباب حلقه‌ها: گالوم یه بازی ویدئویی در سبک اکشن-ماجراجوییه که سال ۲۰۲۳ منتشر شده. این بازی با الهام از آثار جی. آر. آر. تالکین و درباره شخصیت گالوم و با تمرکز روی رویدادهای رمان‌های «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» ساخته شده. توی این مقاله از مجموعه نوشیکا می‌خوایم با این بازی ویدئویی بیشتر آشنا بشیم.

توضیحاتی در مورد ساخت بازی ارباب حلقه ها

توضیحاتی در مورد ساخت بازی ارباب حاقه ها

توسعه این بازی توسط دی‌دالیک اینترتینمنت (Daedalic Entertainment) انجام شده. دی‌دالیک اینترتینمنت یه شرکت بازی ویدئویی آلمانیه که در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت توی هامبورگ آلمانه، ولی محدوده فعالیتش در سطح جهانه.

یه شرکت دیگه‌ای که توی ساخت و انتشار این بازی نقش داشته، ناکون (Nacon) بوده که یه شرکت بازی ویدئویی فرانسویه که از سال ۱۹۸۱ تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت توی پاریس فرانسه ست و محدوده فعالیت این شرکت هم جهانیه.

این بازی در ژانر ماجراجویی اشاره و کلیکی (point-and-click adventure game) هست. ماجراجویی اشاره و کلیکی سبکی از بازیه که توی اون بازیکن شخصیت خودش رو با استفاده از اشاره و کلیک به وسیله موس یا هر دستگاه دارای اشاره‌گر کنترل می‌کنه. بازی به صورت سوم شخصه.

«ارباب حلقه‌ها: گالوم» ۲۵ مه ۲۰۲۳ برای پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ویندوز، ایکس‌باکس یک، ایکس‌باکس سری ایکس/اس منتشر شد. قرار هست که برای نینتندو سوئیچ بعدا منتشر بشه. عموما نظر منتقدها در مورد این بازی منفی بوده.

قرار بوده که این بازی ادامه پیدا کنه و بازی دیگه‌ای که داستانش در ادامه این داستانه، منتشر بشه؛ ولی با توجه به بازخورد منفی‌ای که این بازی گرفت، پروژه کنسل شد. تصمیم لغو پروژه رو دی‌دالیک اینترتینمنت گرفت.

قصه بازی ارباب حلقه‌ها

قصه بازی ارباب حلقه‌ها

داستان این بازی که مرتبط با قصه رمان‌های هابیت و ارباب حلقه‌هاست، توی منطقه‌ای به اسم «سرزمین میانه» (Middle-earth) رخ میده. سرزمین میانه اسم یه سرزمین تخیلیه که بعضی اتفاقات همین دو تا رمان توی این سرزمین رخ میده.

در مقابل سرزمین میانه، سرزمین‌های نامیرا یا «آمان» هستن که والاهای فرشته‌ای همراه با اکثریت الف‌های برین اونجا زندگی می‌کنن. سرزمین میانه بخشی از دنیای بزرگ‌تری هست که «آردا» میگن بهش. خود تالکین گفته که سرزمین میانه، همون زمین ماست، ولی در زمانی تخیلی پیش از الان.

کسی که داره این بازی ویدئویی رو انجام میده، شخصیت گالوم رو کنترل می‌کنه و گالوم باید از توی بعضی مناطق عبور کنه؛ مناطقی که عموما توی موردور (Mordor) هستن. موردور توی داستان‌های تالکین، سرزمین سائورون توی جنوبی‌ترین نقطه سرزمین میانه ست که توی ۱۰۰۰ سال دوره دوم توسط سائورون بنیانگذاری شد.

برای کسایی که با مجموعه ارباب حلقه‌ها و هابیت آشنا نیستن، باید یه توضیحی در مورد گالوم هم بدیم. گالوم از نسل هابیت‌های کنار رودخونه بود که اونجا به اسم اسمیگل شناخته می‌شد. گالوم در واقع یه شخصیت بدذاته که حلقه توی وجود اسمیگل به وجود آورده و تبدیلش کرده به گالوم.

حالا توی داستان این بازی گالوم به دنبال چیه؟ دنبال یه آدمی به اسم بیلبو بگینز (Bilbo Baggins) که یکی از هابیت‌های ساکن شایر در اواخر دوره سومه. توی تاریخ سرزمین میانه، بیلبو اولین حامل حلقه بود که حلقه رو داوطلبانه تسلیم کرد، اون به درخواست گاندلف، حلقه یگانه رو به فرودو بگینز داد.

پیشنهاد مطالعه  معرفی و بررسی انیمیشن ( مرد عنکبوتی : در میان دنیای عنکبوتی )

حالا حلقه یگانه یا حلقه قدرت (one ring) چیه؟ این حلقه توسط سائورون، ارباب تاریکی، برای سلطه بر سرزمین میانه و مردمش، مخصوصا الف‌ها، ساخته شد. آخرش هم بعد از کلی نبرد و ماجرا و کشمکش توی سال ۳۰۱۹ دوران سوم فرودو بگینز برمی‌گرده موردور و حلقه رو برمی‌گردونه به همون‌جایی که ساخته شد؛ یعنی موردور.

گالوم توی این بازی دنبال اینه که حلقه یگانه رو از بیلبو بگینز بگیره و در عین حال باید تلاش کنه که از دست سائورون فرار کنه.

داستان بازی مربوط به سال ۳۰۱۷ دوره سومه؛ یعنی دو سال قبل از اینکه فرودو حلقه رو به موردور ببره تا نابودش کنه و ۶۶ سال بعد از اینکه بیلبو بگینز حلقه یگانه رو از گالوم گرفت. آراگورن گالوم رو می‌بره پیش گاندولف.

آراگورن یه تکاور از شماله که اول با اسم استرایدر معرفی شد و بعدا معلوم شد که وارث ایسلیدور، پادشاهی گاندوره. اون یکی از دوستان مورد اعتماد گاندولفه و بخشی از جستجوگرها برای از بین بردن حلقه ست و در نهایت هم ارباب تاریکی، سائورون، رو شکست داد.

گالوم در سال ۲۹۸۰ به محدوده‌های موردور رسیده بود و شلوب (Shelob) رو دیده بود. شلوب اسم یه عنکبوت غول‌پیکر توی سرزمین میانیه و راهروی عبوری از لونه شلوب مستقیم به موردور راه داره. توی داستان ارباب حلقه‌ها گالوم از قصد فرودو رو از مسیر لونه شلوب به موردور می‌بره تا شلوب فرودو رو شکار کنه و حلقه دوباره از آن گالوم بشه.

برگردیم به داستان بازی. وقتی گالوم گاندولف رو می‌بینه، وقایع پنج سال گذشته رو براش تعریف می‌کنه. سال ۳۰۱۲ گالوم توی موردوره. اون یه پرنده رو دنبال می‌کنه تا بالأخره به اورک‌ها می‌رسه. اورک‌ها هیولاهای انسان‌نما هستند که از نژادی بی‌رحم و تهاجمی و زشت و بدخواهن.

اورک ها

گالوم سعی می‌کنه خودش رو پنهان کنه از اورک‌ها، ولی در نهایت گیر اون‌ها میفته. بعدش سه تا نازگول گالوم رو محاصره می‌کنن. نازگول‌ها همون‌هایی ان که به سواران سیاه هم معروفن. اونا ۹ نفر انسان بودن که از طریق در دست کردن حلقه‌های قدرت، تسلیم قدرت سائورون شدن.

نازگول‌ها گالوم رو مجبور می‌کنن که بگه حلقه کجاست. گالوم هم بنده خدا از روی ترس میگه که بگینز حلقه یگانه رو برده به منطقه شایر توی سرزمین میانه. شایر منطقه‌ای هست که هابیت‌ها توی اون زندگی می‌کنن. این منطقه شمال غربی سرزمین میانه ست.

گالوم دیگه بقیه‌ش رو یادش نمیاد چون از هوش رفته بود. وقتی به هوش میاد می‌بینه که توی یه گودال افتاده و دیگه یه موجود آزاد نیست، بلکه برده ست! اونجا یه آدم نحیف و سست بهش یاد میده که به عنوان یه برده چه انتظاراتی ازش میره و چه کارهایی باید بکنه. و ماجرا ادامه پیدا می‌کنه…

نکات مثبت بازی ارباب حلقه‌ها

نکات مثبت بازی

قبل از اینکه بریم سراغ بررسی این بازی، بگم که اینجا می‌تونین تریلر بازی رو تماشا کنین. بالاتر گفتیم که به طور کلی این بازی بازخورد مثبتی دریافت نکرد. نمره‌ای که منتقدهای متاکریتیک به این بازی دادن، ۳۹ از ۱۰۰ بود که نشون‌دهنده اینه که به طور کلی این بازی رو دوست نداشتن. نمره‌ای که کاربرهای متاکریتیک به این بازی دادن، ۲ از ۱۰ بود.

پیشنهاد مطالعه  نقد وبررسی انیمیشن "مرد عنکبوتی: سفر به دنیای عنکبوتی"

توی توضیح سبک بازی به این نکته اشاره کردیم که شخصیت گالوم باید از منطقه‌ای به منطقه دیگه حرکت کنه و مراحل بازی اینطوری سپری میشه. به همین خاطر بازیکن با فضاها و موقعیت‌های مختلفی روبه‌رو میشه و این فضاها خیلی خوب طراحی شدن. فضاها خیلی زیبان و این حس رو به بازیکن القا می‌کنه که واقعا اونجاست.

یکی از نکات دیگه مربوط به این بازی که اگه با دقت ببینین، توجه شما رو به خودش جلب می‌کنه، شخصیت گالومه. گالوم دچار اختلال تجزیه هویت یا اختلال چند شخصیتیه. افرادی که دچار این اختلالن، انگار که دو یا چند هویت یا شخصیت مختلف رفتارهای اون‌ها رو کنترل می‌کنن.

نکته عجیب‌تر این اختلال اینه که این شخصیت‌ها نام و سن و مجموعه‌ای از خاطرات و رفتارهای ویژه خودشون رو دارن. توی این بازی هم شما شاهد این هستین که دو تا شخصیت درون گالوم وجود دارن که با هم درگیرن و هر کدوم می‌خوان که کنترل گالوم رو به دست بگیرن.

یکی‌شون بخشنده ست ولی پارانویید داره و اون یکی شخصیت شره، ولی شجاعه. بازیکن بازی می‌تونه تصمیم بگیره که می‌خواد کدوم یکی از این شخصیت‌ها رو بازی کنه و به همین دلیل گاهی اوقات کارهای خوبی از گالوم سر می‌زنه و گاهی اوقات کارهای بد.

این ویژگی‌ای که مربوط به اخلاق و رفتار گالوم میشه، باعث شده که قصه بازی از یه حالت خشک و بی‌روح خارج بشه و زنده‌تر بشه. بازیکن هم احساس می‌کنه که آزادی بیشتری توی پیش بردن قصه بازی داره. اینکه بازیکن حس آزادی داشته باشه خیلی مهمه.

یکی از بخش‌های جالب بازی مربوط به سیستمیه که بازیکن باید بعضی از تصمیمات خودش رو بگیره. بعضی از جاهای بازی خیلی آسونه و بازیکن با فشار دادن یه دکمه می‌تونه تصمیم بگیره و از اون قسمت عبور کنه. ولی بعضی از قسمت‌های بازی خیلی سخته.

توی این قسمت‌های سخت بازیکن وارد گفتگو با اون یکی شخصیت گالوم میشه و باید اون رو قانع کنه که اون تصمیمی که خودش می‌خواد بگیره بهتره. این قسمت واقعا سخته، چون دو تا شخصیت گالوم رو در روی هم قرار می‌گیرن.

نقص‌های بازی ارباب حلقه‌ها

نقص‌های بازی ارباب حلقه‌ها

ولی بریم سراغ مشکلات بازی. یکی از مشکلات اصلی این بازی اینه که چارچوب مناسبی برای قصه نداره. بین گره‌های مهم بازی، کلی اتفاق بی‌اهمیت رخ میده که ممکنه بازیکن از ادامه بازی خسته بشه. در واقع این اتفاقای بی‌اهمیت یه سری فعالیت کسالت آورن.

یکی دیگه از ویژگی‌های بازی که می‌تونست خلاقانه و خوب باشه، اما خوب از آب درنیومد، اینه که قهرمان بازی یکی از شخصیت‌های منفور داستان ارباب حلقه‌هاست. ارباب حلقه‌ها کلی شخصیت جذاب داره: فرودو، گاندولف، آراگورن و غیره. از بین این همه شخصیت، احتمالا برای خیلی از مخاطب‌ها جذاب نیست که نقش گالوم رو به عهده بگیرن. گالوم زندگی فلاکت‌باری داره و اونقدر جذابیت داستانی برای مخاطب به تنهایی نداره.

در واقع یه پتانسیل داستانی خیلی خوبی توی آثار تالکین وجود داشت که می‌تونست کلی بازی جذاب از داخل استخراج بشه، ولی این بازی نتونست از پس این ماجرا بربیاد و در نهایت یه بازی غیرجذاب به ما تحویل داد، بازی‌ای که داستان پرکششی نداره.

پیشنهاد مطالعه  آشنایی با مدرسه رود آیلند

گیم‌پلی بازی به سه بخش تقسیم میشه: مخفی‌کاری، پلتفرمینگ و انجام یه سری کار مثل تعقیب افراد و تعامل با زندانی‌ها. پلتفرمینگ سبکی از بازی‌های ویدئوییه که شامل به چپ و راست حرکت کردن، پریدن روی سکوها و گذشتن از موانعه و اینها مراحل اصلی پلتفرمینگ محسوب میشن.

ویژگی منفی دیگه این بازی اینه که انیمیشن‌ها خوب طراحی نشدن. یعنی بازی هر چی بیشتر داره تلاش می‌کنه که خودش رو خیلی جدی نشون بده، ولی وقتی چهره گالوم، گاندولف و اورک‌ها رو می‌بینین شاید خنده‌تون بگیره و یا بدتون بیاد؛ چون تصویر ذهنی شما رو از فیلم خوب «ارباب حلقه‌ها» تغییر میده.

بعضی از کاربرها اینقدر از بد بودن این بازی ناراحت بودن که حتی مشکل رو توی این دیدن که قصه‌هایی مثل دنیای ارباب حلقه‌ها و بازی تاج و تخت اینقدر توانایی ندارن که توی همه رسانه‌ها حضور داشته باشن و ازشون فیلم و انیمیشن و بازی و تیزر تبلیغاتی و غیره بسازن. البته قطعا این نظر مخالف‌های زیادی داره؛ چون خیلی‌ها معتقدن که دنیای ارباب حلقه‌ها کاملا برای کلی اثر جدید حاصل‌خیزه و میشه ازش برداشت‌های مختلفی کرد.

عمده بخش‌های گیم‌پلی این بازی شامل دوییدن، فشردن دکمه پرش و آویزون شدن از لبه‌هاست و به خاطر همین عموما برای بازیکن‌ها کسالت‌آوره. در کل میشه که گفت با این حجم از بودجه زیادی که صرف ساخت این بازی شد، نباید چنین اشتباهات و کمبودهایی رو توی این بازی می‌دیدیم؛ رقم این بودجه بیشتر از دو میلیون یورو بود!

حرف پایانی در مورد ارباب حلقه‌ها: گالوم

حرف پایانی در مورد ارباب حلقه‌ها

با توجه به توضیحاتی که توی این مقاله دیدیم، میشه به راحتی این حرف رو زد که پروژه بازی ارباب حلقه‌ها: گالوم یه شکست به تمام معنا بود. این بازی رو نه منتقدها پسندیدن و نه کاربرها. نمرات پایینی رو توی سایت‌های مختلف و از منتقدهای مختلف دریافت کرد.

گیم‌پلی بازی جذاب نیست و قصه بازی هم آنچنان چنگی به دل نمی‌زنه. زندگی گالوم اونقدر جذابیت نداره که مبنای یه بازی قرار بگیره، به اضافه اینکه شاید انتخاب گالوم به عنوان شخصیت اصلی بازی، یه انتخاب پرریسک محسوب بشه. این رو هم بهتون بگم اگه نمیخواین تو انیمیشن سازی شکست بخورین، نیازه که بازیگری در انیمیشن رو به خوبی یاد بگیرین. با استفاده از دوره آموزش در بازیگری در انیمیشن سایت نوشیکا میتونین با اصول بازیگری آشنا بشین و از اون تو کارهاتون استفاده کنید.

در مجموعه انتقادات به این بازی زیاده. ولی ما سعی کردیم توی این مقاله کمی هم به نکات مثبت بازی بپردازیم، از جمله اینکه طراحی مناطق و فضاها به خوبی انجام شده و اختلال شخصیتی‌ای که گالوم داره، به خوبی توی بازی وارد شده.

منبع اول          منبع دوم           منبع سوم

اگر دوست داری بیشتر در مورد انیمیشن و ارتباط اون با بازی ها بدونی ،‌بهت پیشنهاد میکنیم مقاله زیر رو هم مطالعه کنی . در ضمن منتظر نظراتت هستیم

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مهسا مهرابی

    21 مرداد, 1402

    ممنون علی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست

لطفا صبر کنید