آبجکت انیمیشن یا پویانمایی اشیاء یک فرم از تکنیکهای ساخت انیمیشن سهبعدی به شیوه استاپ موشنه. مبنای کار در این روش، جابجایی و تغییر فیزیکی اشیای غیر نقاشیشده مثل اسباب بازیهاست. البته نه هر اسباب بازیای، بلکه این اشیا نباید مثل خمیر انعطافپذیر باشند و نباید طوری طراحی بشن که مدل قابل تشخیصی از انسان یا حیوان در ذهن تداعی بشه.
ویژگیهای تکنیک پویانمایی اشیاء
آبجکت انیمیشن با فرمهای انیمیشنسازی مدلانیمیشن و استاپ موشن عروسکی تفاوت داره. در دو فرم استاپ موشنی مدلانیمیشن و عروسکی معمولا از کاراکترهایی که قابل تشخیص و تغییرپذیرند، و در آبجکت انیمیشن از اشیای غیر متحرک و انعطاف ناپذیری مثل لگوها، آدمکها و سایر وسایل و اسباببازیها استفاده میشه.
استفاده از لگو و اشیای غیر متحرک، سخت و انعطافناپذیر در تکنیک پویانمایی اشیاء
استفاده از اشیای متحرکسازی شده در اولین فیلمهای تاریخ سینما هم متداول بود. این تکنیک برای اولین بار در سال 1898 میلادی در فیلم «سیرک هامپتی دامپتی» (The Humpty Dumpty Circus) توسط جیمز استوارت بلکتون خلق شد. بلکتون سپس از تکنیک به حرکت در آوردن اشیا در فیلمهای بعدیاش مثل رویای نیمهی تابستان و هتل طلسم شده استفاده کرد.
معمولا پویانمایی اشیاء کمتر به صورت مستقل ساخته شده و اغلب با سایر تکنیکهای انیمیشنسازی سهبعدی ترکیب و ادغام میشه تا رنگ واقعگرایانهای به اثر بده. مثلا مدلانیمیشن و یا استاپموشن عروسکی حرکات پیچیده و عمق بیشتری به کاراکترهای میبخشن. برای اینکه مسئله واضحتر بشه فرض کنید با این که میشه در آبجکت انیمیشن، یک ماشین اسباببازی رو بدون وجود راننده متحرکسازی کرد، اما گاهی اوقات با قرار دادن یک شخصیت درون ماشین این کار صورت میگیره (استاپ موشن عروسکی).
استاپ موشن عروسکی (چپ) و آبجکت انیمیشن Nitro Warriors (راست)
رویکردهای آبجکت انیمیشن
دو رویکرد کلی در این تکنیک قابل توجه و بررسی میتونه باشه:
- پویانمایی بر روی اشیایی که رفتار کاراکتر غیر از شخصیت انسانیست؛ ولی باید گفت اشیای زندهاند. یعنی فریم به فریم حرکت کرده و عملی رو انجام میدن. مثل کیبوردی که شروع به تایپ میکنه یا چای کیسهای که فنجان آب جوش رو رنگی میکنه.
پویانمایی اشیاء به صورت شیء زنده
- پویانمایی بر روی اشیایی که علاوه بر زنده بودن، رفتار انسانی بهشون نسبت داده میشه- مثل ماشینها، صندلی و مبلها، میوهها و غیره.
جانبخشی به اشیاء با ایجاد شخصیت انسانی- از آثار Terry Border
از سختیهای کار پویانمایی اشیاء که اتفاقا جزو جذابیتهای این روش هم هست، خلق شخصیت و رفتار انسانی برای یک شیء بی جان است. جانبخشی به اشیا، مبتنی بر خلاقیتهای فردی و نگاه هنری انیماتورهای سازنده انیمیشنه و اصول و مبانی یکسانی نداره. در طی فرآیند جانبخشی به اشیا، محدودیتی برای پردازش شخصیت کاراکتر وجود نداره و اونها میتونن همون تنوعی رو داشته باشن که آدمها دارن. اینطوری، نویسنده هم با فراغت بیشتری میتونه فیلمنامه آبجکت انیمیشن رو بنویسه و خیالپردازی کنه.
محدودیت نداشتن جان بخشی به اشیاء، به خیالپردازی بهتر برای نگارش فیلمنامه پویانمایی کمک میکند- برگرفته از مجموعه کتاب Bent Objects اثر تری بوردر
نگاهی بر استاپ موشن کات اوت سه بعدی: اوریگامی
یکی دیگه از انواع تکنیکهای استاپ موشن، کات اوت هست. بر خلاف سایر روشهای استاپ موشن، که سه بعدی هستن، روش کات اوت دو بعدی محسوب میشه! قبلا در یک مقاله مفصل در مورد انیمیشن دو بعدی کات اوت و سیلوئت انیمیشن صحبت کردیم. اما مدلی از تکنیک کات اوت وجود داره که در اون با ساخت مدلهای حجمی از کاغذ، جزو دسته انیمیشنهای سهبعدی به شمار میاد. این تکنیک، که حتما باهاش آشنایی دارید، همون اوریگامی هست! در حقیقت انیماتور با ساخت هنرمندانه ماکت از آبجکتهای مدنظرش، یک فرم جدید از کاتاوت رو در قالب استاپ موشن سهبعدی به نمایش میگذاره.
طراحی شخصیت با تکنیک اوریگامی، پویانمایی استاپ موشن کاتاوت را از فضای دوبعدی، وارد دنیای سهبعدی میکند.
علت این که این دسته رو در اینجا، یعنی مقاله پویانمایی اشیاء مطرح کردیم این هست که در تکنیک آبجکت انیمیشن از انواع اشیاء مِنجمله کاغذ، مقوا و حتی دستمال کاغذی هم استفاده میشه.
اوریگامی، یکی از روشهای طراحی شخصیته. با این تکنیک، کاراکترها و اشیاء از حالت دوبعدی خارج و به صورت سهبعدی ظاهر میشن. خلق شخصیتهای حجمی با کاغذ برای ساخت انیمیشن، فن نوآورانهای بود که به ایجاد یک فرم مستقل در اجرای سهبعدی استاپ موشن کات اوت ختم شد.
ساخت انیمیشن استاپ موشن کات اوت سه بعدی با تکنیک اوریگامی- نمایی از انیمیشن کوتاه «Unfold» اثر نِها کولکارنی
در ساخت شخصیتهای اوریگامی هم خلاقیت و تنوع به چشم میخوره؛ مثلا طراحای شخصیت اگه از کاغذهای با قطع استاندارد استفاده کنند و نظم ریاضی و هندسی رو مبنای تا زدن کاغذها قرار بدن، در حقیقت از روش اوریگامی فنی تبعیت میکنن. مدلسازی به کمک رایانه هم امروزه با الهام از فرم کاغذ تا یا همان اوریگامی انجام میگیره (مثل انیمیشن کوتاه دنیای کاغذی اثر رینگیسن و روسکا). یا اگه در کار از اسکناس استفاده کنند، دارند به روش مانیگامی شخصیتهای استاپ موشنی خودشون رو میسازند.
نوآوری در تکنیک ساخت شخصیت اوریگامی. راست- طراحی کاراکتر آهو با دستمال کاغذی، چپ- اجرای مانیگامی در طراحی کاراکتر گوزن
اگه شما هم در ابتدای راه انیمیشن سازی هستید، استاپ موشن می تونه گزینه مناسبی برای شما باشه. چون هم نیاز به سیستم کامپیوتری قوی نداره و هم با هر وسیلهای که دم دستتون دارید می تونید شروع به ساخت انیمیشن کنید و ایده های خلاقانه خودتون رو به نمایش در بیارید. دوره آموزشی انیمیشن سازی با تکنیک استاپ موشن نوشیکا همراه شماست و گام به گام مراحل ساخت استاپ موشن و نکات ضروریه و مهم این تکنیک انیمیشن سازی رو در طول یک پروؤه واقعی بهتون آموزش میده.
وقتی اینجایی یه معنی بیشتر نمی تونه داشته باشه یعنی تو هم مثل ما عاشق انیمیشن و انیمیشنسازی هستی و اول راهی، اما نمی دونی از کجا باید شروع کنی؟ ما برای شما یه مقاله ویژه آماده کردیم و سعی کردیم به تمام سوالات شما درباره انیمیشن و یادگیری انیمیشن توضیح بدیم.
یعنی برای انیمیشنساز شدن فقط یک کلیک فاصله داری!
تنها کاری که باید بکنی اینه که روی شروع کلیک کنی