حتما وقتی پای دیدن کارتون و انیمیشن مینشینید به افرادی برخورد کردین که بهتون بگن: بسه بچه جان! بزرگ شدی شما. این ها چیه می بینی، مال بچه هاست! این نگاه تو بسیاری از آدمها وجود داره و خب به خاطر اینه که صنعت انیمیشن رو صرفاً، سرگرمی میدونن. البته باید گفت که انیمیشن یکی از ژانرهای فانتزی و سرگرم کننده هست، اما یک هنرجو فقط به این خاطر انیمیشن نگاه نمیکنه، بلکه نگاه میکنه تا یاد بگیره.
انیمیشن سازی یا پویانمایی معجونی رنگارنگ از علوم و هنرهاست. هنرهایی که در ظاهر با چشم و گوش دیده و شنیده میشن (مثل نقاشی، رنگ آمیزی، موسیقی) و علومی که در پشت این ظاهر رنگارنگ، کاملا سخت و جدی صحنه گردانی می کنن (روانشناسی، فیزیک و ریاضیات).ما تو این مقاله سعی میکنیم کاربرد علوم پایه در انیمیشن سازی رو با هم بررسی کنیم.
آشنایی با کاربرد های علوم پایه در انیمیشن سازی
اگه به خاطر جذابیتهای فوق العاده فیلمهای انیمیشنی به تحصیل در رشته پویانمایی یا کار حرفه ای در این حوزه علاقهمند شدین، باید بدونید یکی از روحیاتی که باید قبل از هر چیزی تو خودتون ایجاد کنید، روحیه پرانگیزه و تلاش بی وقفه هست. داشتن این روحیه شرط اول برای یادگیری و آموزشه. برای موفقیت تو این حوزه، شما و هر هنرجوی دیگهای باید در زمینههای مختلف هنری، دانش و مهارت نسبی داشته باشید؛ در این مقاله نگاهی گذرا به هنرها و علوم پایهای که در انیمیشن سازی موردنیازه و در تمامی مراحل و فرآیندهای انیمیشن سازی به اونها نیاز خواهیم داشت.
-
مبانی هنرهای تجسمی و زبان بصری
برای شناخت و درک هنر پويانمايي باید تصویر و حرکت رو همزمان شناخت. و برای شناخت و درک بهتر تصاویر، خوب دیدن و عمیق نگریستن باید به یک عادت همیشگی برای هنرمند تبدیل بشه.
اهمیت دیدن به این دلیله که ما معمولا تصاویر اشیاء رو نزدیک ترین و درستترین نشانه برای درک خصوصیات اونها میدونیم. به طوری که با دیدن تصویر یک شیء میتونیم بفهمیم که ویژگیها و امکاناتش چیه، اما با شنیدن اسم یا توصیف اون شیء این امکان اون طور که باید فراهم نمیشه. برای همین داشتن اطلاعات مربوط به هنرهای تجسمی و زبان بصری برای انیمیشنسازها بسیار بسیار لازمه.
داشتن اطلاعات مربوط به هنرهای تجسمی و زبان بصری لازمهی شناخت و درک خوب از پویانمایی است.
مثلا اگه به مدلسازی عروسکی و کامپیوتری علاقه مندید، باید با علم و هنر حجمسازی آشنایی داشته باشید. هنر حجمسازی یک نوع هنر تجسمی به حساب میاد. حجم سازی، یعنی هر نوع کاری که در نهایت به ساخته شدن یک حجم واقعی یا 3بعدی (حجم دارای جسم و اشغال فضا) منجر بشه.
به گفتهی سزان، که الهام بخشی بسیاری از هنرمندان دورهی مدرن بوده، «طبیعت، در گذر از صافی ذهن هنرمند، تبدیل به مخروط، کره و استوانه میشود». پس به طور کلی میتوان تمام اشیاء و موجوداتی را که در محیط پیرامون ما وجود دارند به حجمهای سادهتری تجسم و تبدیل کرد؛ که البته در علوم پایه تقسیمبندی حجمهای هندسی، حجمهای اصلی عبارتند از: کره، مکعب و هرم. چرا؟ چون استوانه و مخروط خودشون از ترکیب مکعب و هرم با کره به وجود اومدند.
آنالیز یکی از نقاشیهای مشهور سزان که تاییدکننده جمله مشهور اوست.
یا یک طراح شخصیت خوب باید اصول زیبایی شناسی مثل هارمونی، کنتراست، اندازه، فرم، خط، سادهسازی تصاویر، رنگ، عدم تقارن و … رو بشناسه؛ که همه این موارد را به عنوان مبانی هنرهای تجسمی و زبان بصری میشناسیم.
هنر گرافیک هم از جمله علوم پایه ای که در انیمیشن سازی کاربرد داره و رابطه تنگاتنگی با ارتباطات و انتقال پیام داره. چرا که همیشه به دنبال سادهسازی مفاهیم و تصاویر و در عین حال تاثیرگذار و هنرمندانه بیان کردن اونها برای مردمه. انیمیشن هم یکی از راههای انتقال پیامه و طبیعتا هنر گرافیک هم در اون نقش پررنگی داره. پویانماییهای تبلیغاتی نظیر موشن گرافیکس، حتی گرافیک محیطی مانند تابلوهای تجاری، مپ پروجکشن (Projection Mapping) و انیمیشن معکوس نمونههایی از لزوم فراگیری مبانی هنر گرافیک برای ساخت انیمیشن به حساب میاد.
موشن گرافیکس «The Secret Message» اثر لاکوکیو و لمن (استودیو Coat of Arms) که درباره درد و راهکار کنترل آن صحبت میکند.
-
هنر طراحی و نقاشی
کابرد هنر نقاشی در انیمیشن سازی بر هیچکسی پوشیده نیست. و در میان مهارتها و دانش های لازم، مسلماً نیاز هنرجو به شناخت هنر طراحی و نقاشی بیشتر از سایر هنرهاست.
شما به عنوان یک متحرک ساز (انیماتور) باید به طراحی حالتها (Pose) و حرکات كاملاً مسلط باشید. زبان بدن، بیشتر از چیزی که به نظر می رسه دربارهی شخصیت انسان و جانوران به ما اطلاعات میده. یکی از مهمترین زبان بدن، سیکل راه رفتن و گام برداشتنه که با خوب دیدن، تمرین و تکرار در ضمیر ناخودآگاه شما حک خواهد شد. اگه یک انیمیشنساز نتونه به راحتی اون چیزی که میخواد بسازه رو بر روی کاغذ (به صورت ساده) طراحی کنه، در عمل هم با سعی و خطا و مشکل مواجه میشه.
تسلط بر حالتها و سیکلهای راه رفتن یکی از لازمترین تمرینات برای هر هنرجوی متحرکسازی است.
انیمیت کردن تنها به حرکت درآوردن نیست. در واقع هنر زندگی بخشیدنه. هنر تبدیل یک تصویر بیجان به یک شخصیت زنده. درک درست و اصولی از نحوه حرکت اجسام و چگونگی به نمایش درآوردن این حرکتها مهمترین اصولی است که یک انیماتور باید بدونه. در دوره آموزشی مبانی انیمیشن نوشیکا با 12 اصل انیمیشن آشنا میشید و گام به گام مراحل انیمیت یک نما و چالشهای مربوط به اون آشنا میشید. دورههای مهارتی نوشیکا به شما کمک میکنه تا مهارتهای ساخت انیمیشن را درست و اصولی یاد بگیرید.
از انیماتور مهم تر، داشتن تسلط نسبی بر هنر طراحی و نقاشی برای طراحان استوری بورد، تصویرسازها، طراحان شخصیت و کانسپت لازم و حیاتیه. طراحی خوب و خوش سلیقه به شناخت مبانی هنرهای تجسمی و سواد بصری بستگی داره. مثلا طراح فضا کسی است که تو نقاشي، طراحی، مجسمه سازي، معماري و پرسپكتيو تجربه داره و با جمع آوری این تجربیات و اطلاعات گرفته شده از فیلم نامه و کارگردان، فضای انیمیشن رو میسازه. طراح فضا باید اصول هنری طراحی، نقاشی و کامپیوتر رو کاملا بدونه و با سبکها و مکاتب هنری آشنایی داشته باشه.
طراحی کانسپت لایواکشن سینمایی دیو و دلبر– اثر بیل کاندون (کمپانی دیزنی)
گاهی پیش اومده که سبکهای نقاشی الهامبخش هنرمندان انیمیشن بوده؛ مثلا نمیشه از تاثیر گرفتن هنرمندان مکتب یو. پی. ای ( United Productions of America (U.P.A)) از آثار ماتیس، سزان، مودیلیانی و پیکاسو صرف نظر کرد. یا دوشان وُکوتیک (Dusan Vukotic) از هنرمندان مکتب زاگرب، در فیلم خود به نام «جانشین»(Surogat)، با الهام از نقاشی خوان میرو، فضایی مشابه رو خلق میکنه.
کوتاه از مکتب زاگرب: رعایت سادگی طرحها و غلبه محتوا بر فرم از اصول مهم و سیاستهای هنری مکتب زاگرب بود؛ به طوری که كودكان و بزرگسالان میتونستند كاراكترهایی که خلق میشد رو به وضوح در زندگیشون لمس كنند.
انیمیشن جانشین (تصویر راست) که با الهام از سبک نقاشیهای خوان میرو (تصویر چپ) توسط دوشان وکوتیک ساخته شده است.
از منظر تکنیک و ابزار اجرای انیمیشن هم هنر نقاشی بر انیمیشنسازی اثرگذاره. مثلا در برخی از تکنیکهای انیمیشنسازی، مثل نقاشی روی شیشه یا انیمیشن شنی، فضاهایی خلق میشه که بسیار لطیف هست و به بیان شاعرانه در روایت داستان بسیار نزدیکه. یا تصاویری که از انیمیشنهایی که با استفاده از زغال و پاستل ساخته میشه، از لحاظ جلوه بصری تصاویر نقاشیگونهای هستند.
تکنیک انیمیشن نقاشی روی شیشه در انیمیشن «پیرمرد و دریا»- اثر الکساندر پتروف
درسته که هنر طراحی و نقاشی کمی ژن هنری می خواد اما لازمه موفقیت این نیست؛ چون این مهارت با آموختن زیست شناسی و دیدن نمونهها، تمرین، تکرار، تمرین و تکرار تقویت خواهد شد.
از کدوم فصل از فصل های درس فیزیک لذت می برید؟ گرما؟ الکتریسته و مغناطیس؟ فیزیک اتمی یا حرکت شناسی (سینماتیک) و دینامیک؟
مهمترین کاربرد علوم پایه در انیمیشن سازی، در بخش انیمیت (یا همون متحرکسازی دو بعدی و سه بعدی) که به دانش فیزیک سینماتیک و دینامیک نیاز دارد. زمان بندی، فاصله و مقیاس، حرکت و نیرو، مرکز ثقل، افزایش و کاهش وزن، قانون اینرسی، عمل و عکس العمل (کلیه قوانین نیوتن) جزو پرکاربردترین مواردی هست که موقع انیمیت باهاش مواجه خواهید شد. چندین اصل از 12 اصل مهم انیمیشن سازی مربوط به فیزیکه. تایمینگ، آرک، دنباله ها و عمل هم پوشانی و غیره از این قبیل هستند.
بیشتر قواعد انیمیشنسازی بر پایه مفاهیم فیزیکی بنا شده است.
استفاده از قوانین و مفاهیم فیزیک و سایر شاخههای علوم تجربی مثل شیمی در طراحی نر مافزارهای انیمیشنسازی فراوانه. به ویژه در نر مافزارهای مربوط به جلوههای ویژه و انیمیشن سه بعدی، بخشهایی از این نر مافزارها کاملاً منطبق بر قوانین این علوم تجربی طراحی شدهاند. به عنوان مثال در بخشهای مرتبط با نورپردازی، متریال، بافت، شبیهسازی پارتیکلها و غیره از دانش مكانيک سیالات استفاده شده است.
-
سینماتوگرافی و بازیگری
برای یک انیمیشن ساز موفق شدن، لازم است کمی از سینماتوگرافی بدانید؛ یعنی زبان فیلم و چرایی بکار گیری قواعد فیلم و انیمیشن را بلد باشید.
اینکه هنگام طراحی استوری بورد، انیمیت، کارگردانی و … دوربین در کجا قرار گرفته است؟ با چه زاویه ای قرار گرفته؟ چگونه حرکت می کند؟ در بازیهای کامپیوتری و فیلمهای انیمیشنی با دوربین واقعی سر و کار نداریم، اما همه قواعد مربوط به پرسپکتیو و دوربین فیلمبرداری شامل آنها نیز میشود.
پرسپکتیو در انیمیشن ماشینها 3– استودیو پیکسار
اینکه دوربین چه چیزی را می بیند و چشمان ما به چه نگاه میکند، دو چیز کاملا متفاوت است. پس باید تفاوت بین این دو را دانست. محدودیتهای دیگری هم در صنعت وجود دارد که باید از آن باخبر باشیم (مثلا وجود مفاهیمی مثل قاعده 180 درجه). برای اینکه بتوان در این حرفه سری میان سرها در آورد، باید تا حدی با اصول ابتدایی بازیگری، صحنهپردازی، کاتها، به هم چسباندن صحنهها و غیره آشنا شد.
آشنا بودن با مکاتب و سبکهای سینمایی هم میتونه روی تولید آثار انیمیشنی اثربخش باشه. مثلا سینمای اکسپرسیونیسم آلمان نمونهای هست که دنبال ایجاد دفرمیشن و اغراق، کنتراست زیاد تیرگی و روشنی، ساختن فضاهای غیر واقعی و گرافیکی بوده و انیمیشن بلندی مثل وینسنت (تیم برتون، 1987 ) یا انیمیشن کوتاه داویت (دیوید جانسن، 2015) با توجه به این مکتب ساخته شدند.
آثار برآمده از نگاه اکسپرسیونیستی در انیمیشن وینسنت، اثر تیم برتون (تصویر راست) و داویت، اثر دیوید جانسن (تصویر چپ)
-
ریاضیات و برنامه نویسی
اگه جزو اون دسته از افرادی هستید که معتقدین محاسبات و ریاضیات، نه آب میشه نه نون، پس باید بدونید نون تو ریاضیاته و کاربرد علوم پایه ریاضی در انیمیشن سازی خیلی زیاده. در حقیقت بسیاری از مشاغل از جمله استودیوهای انیمیشنسازی به شدت دنبال افرادی هستند که با دانش ریاضی و زبان برنامه نویسی بتونن کارهای زمان بر رو براشون کوتاه و مسئال حل نشدنی رو با خلاقیتشون حل و فصل کنند.
یکی از مهمترین کاربرد علم ریاضیات در انیمیشنسازی، در بخش ریگبندی یا همون استخوانبندی کاراکترهاست. ریگ بندها از جمله افرادی هستند که کارشون با محاسبات و برنامه نویسی پیش میره. مثلا برای موفقیت تو ریگ بندی با استفاده از نرم افزارهای پرطرفداری مثل افترافکتس، بلد بودن زبان جاوااسکریپت میتونه به شما کمک کنه. یا در نرم افزار مایا، زبان MEL که مخفف Maya Embedded Language هست لازمه. دانش مثلثات و انتگرال از بخش های مهم درس ریاضی هست که تو این نرم افزارها کاربرد داره. می دونید که برای سرعت بخشیدن به کارها و اکشن های تکراری باید پلاگین بسازید؛ حتی برای ساخت پلاگین در این نرم افزارها هم باید مسلح به علم برنامه نویسی باشید.
کاربرد دانش مثلثات و انتگرال و برنامهنویسی در بخشهای فنی انیمیشنسازی
از طرفی کار یک مدیر تولید انیمیشن هم با ریاضی عجین شده. این فرد با استفاده از کاربرد علوم پایه محاسبات ریاضی، زمان بندیهای انیمیشن سازی کوتاهمدت، میانمدت و بلند مدتی رو به دپارتمان های مختف ارائه میده تا ضمن حفظ زنجیره تولید انیمیشن، از تمام واحدها برای بالا بردن راندمان کار، به خوبی استفاده کند.
-
علوم رایانهای
پیشرفت تکنولوژی و توسعه علوم رایانهای در صنعت انیمیشن انقلاب ایجاد کرد. علم دیجیتال چه در حوزه سخت افزار و چه نرم افزار باعت شده تا:
- تصاویر به راحتی تکثیر ویرایش بشوند؛
- باعث کاهش هزینهها و حذف نگاتیو، کاغذ، چاپ و غیره شد؛
- باعث کوتاهتر شدن زمان پروسه تولید انیمیشن شد؛
- هر شخصیت و فضای واقعی یا فانتزی قابل ساختن و ارائه شد؛
- امکان طراحی و اجرای انواع پیچیدهای از حرکات و زوایای دوربین به وجود اومد؛
- توسعه نرمافزاری باعث شد تا با هر ریتم و سرعتی عناصر فیلم جابجا و هدایت بشوند؛
- باعث گسترش و پیوند عمیق بین انیمیشن و صنایع و سیستمهای کاربردی روزانه مردم (اپلیکیشنها، رابطهای کاربری، سیستمهای عامل، تبلیغات و غیره) گردید؛
- باعث آزاد شدن و ایجاد ظرفیت شغلهای جدید در حوزه انیمیشن شد؛
پیشرفت نرمافزاری که با ظهور نرمافزارهایی مانند Cinema4D باعث ارتقای کیفیت در ساخت انیمیشنها گردید.
وسعت نفوذ علوم رایانهای در دو حوزه سخت افزار و نرم افزار کاملا بر پیشرفت و آینده انیمیشن تاثیرگذاره. افرادی که در این رشته تحصیلی، یعنی رایانه، مشغول به تحصیل هستند می تونن ورود تخصصی به صنعت انیمیشن رو به عنوان یک گزینه خوب کاری در نظر داشته باشند.
-
آهنگ و موسیقی
اولين نشانههای ثبت شده موسیقی در جشنهای گروههای كُر تئاتر يونان باستان بود که به صورت دسته جمعی همراه با نوای فلوت انجام میشد. در همان دوران موسيقی شكلی قراردادی پیدا کرده بود؛ یعنی تماشاچی با شنیدن موسیقی متوجه میشد که الآن وقت ظاهر شدن چه شخصیتی روی صحنه هست یا چه احساسی قراره بیان بشه. در واقع پيوند موسيقی و نمايش رفته رفته عمیقتر شد تا به یک بیان موسيقايی خوب برای روايت قصه و داستان رسید.
امروزه ارتباط میان موسیقی و تصویر و ایجاد حس از این طریق در تئاتر، فیلم و انیمیشن به پیوندی ناگسستنی تبدیل شده است.
امروزه یک انیمیشن ساز موفق اگر میخواد آهنگ فیلمش رو بسازه و یا به عنوان کارگردان راجع به موزیک ساخته شده فیلمش نظر بده، باید هنر آهنگ رو بشناسه.
هم موسیقی و هم فیلم (اینجا منظور انیمیشن) هر دو منبع غنی احساسات و عاطفه هستند. با این حال ترکیب هر دو می تونه تأثیر بیشتری ایجاد کنه. موسیقی انتقال دهنده و شفاف کننده احساساتی هست که پازلهای داستان بر اساس اون چیده شده. در جاهایی از داستان انیمیشن که بار درام و احساسات به اوج خودش میرسه (حس شادی، غم، پیروزی، شکست و …) موسیقی اثربخشی حس دریافت شده از طریق قوه بینایی رو با درک شنوایی چندبرابر میکنه. در اینجا خوبه به تماشای صحنههای پر تنش و احساس از لایواکشن شیرشاه (2019) بنشینیم و اثر موسیقی رو در انتقال احساسات به دقت بررسی کنیم:
لایواکشن شیرشاه
کاربرد موسیقی در انیمیشن سازی، ایجاد شناخت یا در واقع همون هویتسازی ایست. دونستن اینکه صدای سازها چه ویژگیهای آوایی و به قول معروف چه رنگی دارند میتونه برای شخصیتهای انیمیشنی هویت بسازه. مثلا صدای ساز فلوت روی کاراکتر گنجشک یا شیپور به جای صدای شیهه فیل در انیمیشن.
با یک ملودی خاص هم میشه هویت سازی کرد؛ آهنگ معروف انیمیشن «پت و مت» و یا «پلنگ صورتی» همیشه یادآور این شخصیتهای دوستداشتنی و خاطره انگیز هست. اگه انیمیشن موسیقی مناسب و فاخری نداشته باشه، مخاطب از ارتباط گرفتن با اون خسته میشه یا اصلا برای دیدن آن ترغیب نمیشه. استفاده از ملودیهای سطحی و موسیقیهای سبک چه بسا باعث شکست یک انیمیشن بشه.
در بسیاری از انیمیشنهای صامت حتی از ابزار دیالوگگویی و صداپیشگی استفاده نشده و وجود موسیقی به عنوان ابزاری بجای گفتن دیالوگ، بار انتقال حس و مفهوم رو (به همراه انیمیت متناسب) یدک میکشه. بنابراین یک انیمیشنساز با داشتن شناخت نسبی از هنر آهنگ و موسیقی میتونه به راحتی تیمش رو موقع کار به اون مسیری که در ذهنش میپرورانه، هدایت کنه. نمونه مشهور از انیمیشنهای صامت «تام و جری» هست؛ که برای تعقيب حركت عناصر درون تصوير، صدای اشیاء، ضربات و ایجاد ریتم از برش قطعات موسیقی و آواها استفاده کرده و حالتی خوشایند به روایت داستان داده است.
در انیمیشنهای بلند معمولا بخشهایی موزیکال و ترانهمحور گنجانده میشه. این از قابلیتهای موسیقی هست که میتونه علاوه بر ایجاد یک فضای تنفس در فیلم، در کمترین زمان، بخش زیادی از زمان داستانگویی در انیمیشن رو پیش ببره و اطلاعات ساده و صریحی به مخاطب بده.
-
زیست شناسی
علم زیستشناسی از جمله علوم پایه ای که در انیمیشن سازی خیلی کاربرد داره و روی کیفیت انیمشینها تاثیر شایانی داشته و داره. طراحان و انیماتورها برای دستیابی به طراحی دقیق کاراکترهای مختلف به ویژه انسانها و جانواران از یافتههای زیستشناسی و آناتومی استفاده میکنند. علاوه بر این، ریگبندها یعنی افرادی که در نر مافزارهای تخصصی انیمیشنسازی کار مفصلگذاری کاراکترها رو انجام میدن، داشتن مطالعه آناتومی و کیفیت حرکت، یکی از ضروریات حرفهشون به حساب میاد.
مطالعه آناتومی انسان و جانوران و استخوانبندی آنها برای طراحان، انیماتورها و … حیاتیست
از طرف دیگه، دانش زیست بوم، که یکی از شاخههای علم زیست شناسیه، از دانستنیهایی هست که برای طراحان کانسپت منبع الهام بخشی از ایده و اطلاعات مفید به حساب میاد و بهشون کمک میکنه تا کارشون رو در طراحی فضا ارتقاء ببخشند.
زیست بوم زندگی در اعماق اقیانوس که به زیبایی در انیمیشن «در جستجوی دوری» به تصویر کشیده شده است.
-
روانشناسی
علوم روانشناختی از ابزار بسیار مهم در تولیدات سینمايي و انیمیشنی است که روی اثربخشی اثر تاثیر شگرفی داره. اگر کارگردان بتواند از این کاربرد علوم پایه در انیمیشن سازی استفاده کند به یکی از مهم ترین اهداف انیمیشن سازی، یعنی تاثیر گداری روی مخاطب دست پیدا میکند. اگر ساختن و اکران انیمیشن رو به آماده سازی تفنگ و شلیک تشبیه کنیم، علم روانشناسی دقیقا پارامتری هست که روی بُرد گلوله تاثیرگذاره. از سه منظر میشه به اثر علم روانشناسی در تولیدات سینمایی و پویانمایی نگاه کرد:
- روانشناسی شخصیت
- روانشناسی مخاطب
- روانشناسی رسانه
روانشناسی شخصیتهای پویانمایی، به دو بُعد عینی و ذهنی اشاره داره. یعنی خصوصیات و رفتارهایی که دیدنی هستند مثل شکل و ویژگیهای ظاهری و فیزیکی کاراکترها و فضا، در کنار ویژگیهایی که کاملا درونی هستند مثل میل و نیت کاراکترها، رفتار و واکنش اونها در موقعیتهای داستان.
روانشناسی مخاطب مسئول توجه به نیازها، سلیقهها و تواناییهای جامعهی هدف اثر تولید شده هست. مثلا بخش انکارناپذیری از جامعه مخاطبین انیمیشن، کودکان و نوجوانان هستند. با این حساب روانشناسی مخاطب اهمیت دوچندانی داره چون در جامعه مخاطبین کودک و نوجوان، آموزش بیشتر از طریق دیداری صورت میگیره و کاراکترهای انیمیشنی حکم الگوی رفتاری برای اونها خواهند داشت.
روانشناسی رسانه و مطالعات تاثیرگذاری رسانه هم عامل جهتدهی به افکار، روابط، باورهاست که از طریق تاثیرگذاری رسانه بر رفتارها و هنجارهای اجتماعی به وجود میاد.
-
ادبیات
رونق سینما و انیمیشن، وامدار ادبیات هست. بسیاری از آثار تولید شده در این صنعت، اقتباس و الهام از آثار کهن ادبی یا بازآفرینی داستانهای قدیمی و مشهور ادبیات دنیاست. ادبیات غنی ایران و وجود آثاری مثل شاهنامه حکیم فردوسی یا مثنوی معنوی مولانا در زمره گنجهای کشف نشدهایه که نیاز به توجه هنرمندان نسل جدید برای ساخت آثار گرانبهای انیمیشنی داره. ساخت آثاری مثل «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر به عنوان برداشتی آزاد از داستان ضحاک در شاهنامه گواه این مدعاست.
داستان انیمیشن «آخرین داستان»، محصول استودیو هورخش، برداشتی آزاد از شاهنامه فردوسی است.
از جمله دیگر موارد نفوذ ادبیات در صنعت انیمیشن استفاده از آرایههای ادبی مثل جناس، تشبیه، تضاد و غیره در ساخت انیمیشنهایی که خصوصا نمود شاعرانه دارند (مثل نقاشی روی شیشه) یا استفاده از شعر و ترانه هست که بسیار متداول و تاثیرگذاره. در انیمیشن «در خانه ما» ساخته هنرمند ایرانی، مریم کشکولینیا به خوبی از آرایههای ادبی و شعر برای بیان مفاهیم بلند به شیوه کودکانه استفاده شده. یا در انیمیشن «مادام توتلی-پوتلی» که چمدانهای عریض و طویلِ مادام، استعارهای از خاطرات گذشته اوست و قطار، استعارهای از قطار زندگی یا مرگ میتونه باشه.
استفاده از آرایه ادبی استعاره در ساخت انیمیشن «مادام توتلی-پوتلی» محصول هیئت ملی فیلم کانادا
موارد بالا، خلاصهای از مهمترین مهارتها و علومی بود که در بخشهای مختلف انیمیشنسازی کاربرد دارند. و یک هنرجو بسته به حیطه کاری که در فرایند تولید پویانمایی انتخا ب میکنه، باید خودش رو با مهارتهای لازم کارَش مجهز و تقویت کنه.
وقتی اینجایی یه معنی بیشتر نمی تونه داشته باشه یعنی تو هم مثل ما عاشق انیمیشن و انیمیشنسازی هستی و اول راهی، اما نمی دونی از کجا باید شروع کنی؟ ما برای شما یه مقاله ویژه آماده کردیم و سعی کردیم به تمام سوالات شما درباره انیمیشن و یادگیری انیمیشن توضیح بدیم.
یعنی برای انیمیشنساز شدن فقط یک کلیک فاصله داری!
تنها کاری که باید بکنی اینه که روی شروع کلیک کنی
16 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
1 آذر, 1401
لطفا شماره تماسمو نمایش ندین هرچی پروفایلمو تغییر میدم عوض نمیشه نمیدونم چرا
3 آذر, 1401
خودتون به راحتی میتونید تغییر بدید توی پنل کاربریتون
همکارانم به صورت دستی براتون تغییرش دادن به customer-130
موفق باشید
1 آذر, 1401
خیلی مقاله خوبیه واقعا ممنونم ازتون💜 من به انیمیشن۳بعدی علاقه دارم اینطور که متوجه شدم حتما باید اصول طراحی آناتومی بدن انسان رو بلد باشم، آخه فکر میکردم برای این نوع انیمیشن نیازی به یادگیری طراحی ندارم و همش با نرم افزاره، درسته؟
3 آذر, 1401
اینکه کار با نرم افزار انجام میشه یک بحثه
اینکه باید بدونید مفاصل چجوری به هم اتصال پیدا می کنن، نسبتها چگونه هستن و سازوکار اجزای مختلف چطور روی هم سوار میشن یک موضوع دیگه هست
مثل این میمونه بگیم توی طراحی ساختمون چون نرم افزارها اومدن، دیگه نیازی نیست علمش رو یاد بگیریم
نرم افزار کمک میکنه ضعف در طراحی شماره رو متوقف نکنه
دونستنش برای هر زمینهای لازمه
1 مرداد, 1401
سلام وقت بخیر ، امیدوارم حالتون خوب باشه ، لطف بفرمائید اون تعصویر فیگور رو اصلاح بفرمائید که خدایی نکرده باعث تحریک و یا به گناه افتادن عزیزی نشه ،
در پایان خیلی خیلی متشکرم از مطالب مفیدتون
👏
13 تیر, 1400
سلام . خیلی متشکر .
سعی کنید در مسیر انقلاب اسلامی حرکت کنید …
25 خرداد, 1400
بینهایت متشکرم از مقالاتی که میگذارید.
25 خرداد, 1400
ممنونم زهراجان
28 اردیبهشت, 1400
مرسی خیلی سایت خوبیه.
انشالله همشیه موفق باشی
16 اردیبهشت, 1400
مطالبتون فوق العاده بود ممنون
16 اردیبهشت, 1400
نظر لطف شماست.
متشکریم.
23 اسفند, 1399
سلام به تيم خوب نوشيكا.
لطفا يه چندتا كتاب خوب درباره هنرهای تجسمی و زبان بصری معرفي كنيد
24 اسفند, 1399
سلام. حتما ایشالا!
در مقاله های آتی مربوط به زبان بصری، معرفی خواهیم کرد.
24 اسفند, 1399
سلام به شما و ممنون از انرژی مثبت تون
برای یادگیری اصول و مبانی هنرهای تجسمی بای روی چند موضوع تمرکز کنین. مثل یادگیری مفاهیم «طراحی خط و صفحه» شناخت «حجم و عمق» در نهایت آشنایی با مفهوم «نور، سایه و رنگ» و کتاب های مرجعی که در این زمینه می تونن بهتون کمک کنن: کتاب نقطه، خط، سطح اثر واسیلی کاندینسکی، کتاب های طرح و فریم و هنر رنگ هردو اثر نوشته یوهانس ایتن
21 اسفند, 1399
مقالتون هم از نظر محتوا و هم از نظر کیفیت درجه یک بود. ممنون از نوشیکا بابت زحمات ارزشمندش
21 اسفند, 1399
ممنون از نظر دلگرم کننده تون
خوش حالیم که مورد استفاده شما قرار گرفته. هدف اصلی نوشیکا کمک به یادگیری و گسترش انیمیشن در بین علاقمندان این رشته است